CREATING REALISTIC TRAINING ENVIRONMENTS

Beleving, samenwerking en communicatie als centrale thema’s in de hybride escape room AC Opleidingen: “De Ramp”

In Naaldwijk heeft een explosie plaatsgevonden. Meerdere huizen en het plaatselijke laboratorium zijn beschadigd geraakt. Hulpdiensten zijn massaal uitgerukt om de stadsbewoners in veiligheid te brengen. In het laboratorium is een belangrijk vaccin te vinden dat moet worden veiliggesteld. Om dit te bereiken is kennis en kunde van BHV noodzakelijk… Lukt het de deelnemers om de situatie in het lab binnen een uur tijd onder controle te krijgen? En het vaccin over te dragen?

In De Ramp staan beleving, samenwerking en communicatie centraal.  De escape room is een goed voorbeeld van een hybride escape room. AC Opleidingen gebruikt De Ramp voor haar BHV-trainingen, maar de escape room is ook zeker geschikt voor entertainment doeleinden.

Codes kraken

De Ramp bestaat uit drie verschillende ruimtes. In de eerste ruimte wordt de deelnemer direct geconfronteerd met de gevolgen van de explosie. Het is een totale ravage. De toegang naar het laboratorium is eenvoudig te vinden, maar de deuren gaan niet open als gevolg van een stroomstoring. Door het spelen van puzzels, het kraken van codes en het opvolgen van hints, kunnen deelnemers toch hun weg door de ruimtes vinden. Daarvoor maken ze gebruik van voorwerpen die in de ruimtes aanwezig zijn. Dat kunnen bijvoorbeeld voorwerpen met RFID-tags zijn, of het gebruik van blacklight. Net zoals in een goed beveiligde ruimte, kunnen deze objecten gescand worden om toegang te verkrijgen tot andere ruimtes.

Hybride escape room

Deze escape room wordt hybride ingezet; zowel voor entertainment als voor bedrijfshulpverlening. Van de BHV’er wordt bijvoorbeeld gevraagd om een brandje te blussen. Als de brand wordt geblust met de juiste blusser, dooft het vuur en wordt een nieuwe hint verkregen. Deelnemers betreden de escape room met een portofoon. Daarmee kunnen ze communiceren met het helpcentrum, de spelbegeleider. Een goede samenwerking en communicatie zijn vereist om verder te komen in het spel.

Elke ruimte is voorzien van camera’s, waardoor de instructeur via een tablet ten alle tijden mee kan kijken en de handelingen van de cursist kan beoordelen. De instructeur gebruikt de tablet ook als digitale checklist. Met behulp van deze checklist worden de puzzels en het systeem gecontroleerd. Daarna kan de escape room worden aangezet.

Leren door te beleven

Arie Camfferman, oprichter en eigenaar van AC opleidingen heeft een prachtig decor gebouwd. FireWare heeft de ruimtes voorzien van diverse effecten en interactieve spellen. Er wordt zelfs gebruik gemaakt van een hologram. Alle content is intern bij FireWare ontwikkeld. Doordat het designteam, de technici en programmeurs allemaal intensief samenwerken bij FireWare, kunnen er in korte tijd hele mooie dingen gebouwd worden!  Niet alleen spellen, maar ook de licht-, geluid-, en effect beleving is allemaal op elkaar afgestemd.

Bij het belevingsontwerp zijn de beoogde leer- en lesdoelen niet vergeten. Er komen diverse onderwerpen rond de thema’s levensreddend handelen, brand, ontruiming, communicatie en EHBO aan bod!

Bekijk de video

Samen een escape room ontwikkelen?

AC Opleidingen zet De Ramp in om deelnemers op een leuke en interactieve manier iets te leren. Voor dit opleidingscentrum in Naaldwijk heeft FireWare ook bijgedragen aan de ontwikkeling van “De Tuinderij”. Voor een impressie van deze hybride escape room, zie: Escape room De Tuinderij.

Heb je ook toffe ideeën over het inzetten van spel voor informatieoverdracht en wil je onze expertise daarin meenemen? Neem dan gerust contact met ons op. Samen met jou zetten we iets gaafs neer!

ONZE KERNWAARDEN

Inspirerend

Creatief

Betrouwbaar

Duurzaam

Authentiek

Excellent