CREATING REALISTIC TRAINING ENVIRONMENTS

Calamiteitenoefening Leidsche Rijntunnel A2

Calamiteitenoefening Leidsche Rijntunnel A2

Foto's: Koen Laureij Fotografie & FireWare.

In de nacht van 23 op 24 maart vond een calamiteitenoefening plaats in de Leidsche Rijntunnel op de A2. Dit soort oefeningen zijn belangrijk voor hulpdiensten, Rijkswaterstaat en de tunnelbeheerder om te ervaren hoe snel rookontwikkeling kan gaan tijdens een tunnelbrand. Het zicht van de hulpdiensten wordt dan flink belemmerd, waardoor zij voor een waanzinnige uitdaging komen te staan!

Vierjaarlijkse realistische oefening

De Nederlandse tunnelwetgeving schrijft voor dat er eens in de vier jaar praktisch geoefend moet worden op calamiteiten. Bij deze tunneloefening waren zo'n 140 mensen ondersteunend betrokken en namen zo’n 80 mensen deel. Daarmee was qua mankracht de grootste oefening in de geschiedenis van de Leidsche Rijntunnel. Het was een ongelooflijke ervaring om een oefening op deze schaal mee te mogen maken, waarbij we versteld hebben gestaan van de professionaliteit van alle betrokken partijen. De tomeloze inzet van alle hulpdiensten, acteurs, figuranten en LOTUS-slachtoffers heeft er voor gezorgd dat de oefening van noodzakelijke realistische aard kon zijn. Daarnaast hebben bedrijven als Collewijn Berging en Engie ervoor gezorgd dat wij ons volledig konden richten op de uitvoering van ons specialisme. Complimenten zijn ook op zijn plaats voor de rol van Politie Midden-Nederland, Gemeente Utrecht en de Veiligheidsregio Utrecht. De voorbereiding in aanloop naar de oefening was uitstekend en op het gebied van de informatievoorziening ondervonden wij enorme profijt van het feit dat alles in goede banen werd geleid.

Alles bij elkaar genomen, kunnen we spreken een waanzinnige oefening, waarvoor we in het bijzonder Piet Peeters en Patrick Elferink van Rijkswaterstaat Midden-Nederland willen bedanken. Een ontzettend gave opdracht en wat een fijne samenwerking!

Leidsche Rijntunnel A2

De calamiteitenoefening vond plaats in de twee oostelijke tunnelbuizen van de Leidsche Rijntunnel A2. Deze hebben een lengte van 1.650 meter. Aan de oefening werd deelgenomen door Rijkswaterstaat, Veiligheidsregio Utrecht, gemeente Utrecht en de politie. Tijdens de oefening stonden de werkwijze en procedures die bij de bestrijding van een incident in de tunnel gevolgd moeten worden centraal. De uitkomsten van de oefening zullen worden gebruikt om de calamiteitenplannen en de procedures waar nodig aan te passen en mogelijk te optimaliseren.

Foto's: Koen Laureij Fotografie & FireWare.

Spectaculair scenario voor alle betrokkenen

Omdat de oefening in de nacht plaats vond en toch iedereen speciaal voor de oefening een nacht doorwerkt, is het belangrijk dat alle betrokken partijen hun oefendoelen konden behalen. Dit betekende naast aandacht voor de multidisciplinaire doelen ook aandacht voor de monodisciplinaire doelen. Verder was het van belang dat de oefening niet groter zou worden dan GRIP 1.

Om aan al deze voorwaarden te voldoen is er een spectaculair scenario opgebouwd. Een automobilist raakt onwel en verliest daardoor de macht over het stuur. Vervolgens ramt zijn auto de zijkant van de tunnel, waardoor het voertuig in brand vliegt. De bestuurder overlijdt ter plaatse. Een motorrijder die vlak achter de auto rijdt schrikt en komt ten val. Tijdens de val wordt hij onthoofd. Door deze enscenering is er een uitdagend scenario gecreëerd voor zowel de verkeersongevallenanalyse als de forensische opsporing.

Achter het ongeval ontstaat een kettingbotsing tussen diverse personenauto’s en een vrachtwagen. Hierdoor komt een aantal automobilisten bekneld te zitten. Daarnaast worden hulpdiensten geconfronteerd met de vondst van een personenauto zonder inzittenden.

Hoge druk

Bij het aanrijden van de situatie wordt het werk van de hulpdiensten al belemmerd door bijzondere situaties. Er is een busje met acht personen van een sjoelvereniging gestrand die zijn weg niet kan vervolgen. De leden dreigen hun vlucht naar het wereldkampioenschap sjoelen te missen en eisen de aandacht van de hulpdiensten op. Daarnaast is een diplomatenauto van de buitenlandse federatie gestrand. Omwille van haar veiligheidsprotocol weigert de inzittende ambassadrice uit te stappen. Haar beveiliger eist dat beiden de tunnel binnen het uur hebben kunnen verlaten, anders komt een extraction team van de ambassade hen bevrijden. Door middel van deze elementen in het scenario is de druk op de hulpdiensten opgevoerd.

Foto's: Koen Laureij Fotografie & FireWare.

Waanzinnige rookoutput

Één van de belangrijkste randvoorwaarden voor deze oefening was een hoeveelheid rook die overeenkomt met een daadwerkelijke autobrand. Daarnaast moest er ook gedurende de hele inzet, van alarmering tot blussing, rook gegenereerd worden. Dit zonder het tussendoor opwarmen van de machines. Door middel van de stuurcomputers  kon er tot 60.000m3 per minuut rook geproduceerd worden. Zo was de rookhoeveelheid nauwkeurig aan te passen aan de fase van de inzet.

Het verkeer en de omgeving werd gewaarschuwd via drips. Met continue waarneming is er voor gezorgd dat deze hoeveelheid rook niet tot overmatige overlast of onveilige situaties heeft geleid voor de omgeving.

Om dit voor elkaar te krijgen in de lange tunnels, gingen onze ensceneringsspecialisten goed bewapend op pad. Onze technische dienst had vier rookkisten geprepareerd, bestaande uit veertien Stratus rookmachines en twaalf Firespots. Door middel van verticale rookinjectie ontstond een realistische rookopbouw. De rookcontainers produceerden een waanzinnige continue rookoutput. Daardoor was deze realistische enscenering in mum van tijd opgezet.

Voor de enscenering van de brandende voertuigen werden Vesta’s ingezet. Het inzittende overleden slachtoffer werd gesimuleerd met een oefenpop, eveneens als de onthoofde motorrijder.

De hele oefening is aangestuurd door middel van een stuurcomputer in een regiewagen. Op deze manier waren de vlambeelden en de rookoutput zeer nauwkeurig en dynamisch te regelen. De cameraregie voor de evaluatiebeelden is ook gedaan vanuit dit voertuig. Wel zo comfortabel!

Met dank aan de onderhoudsaannemer (Engie) was de enscenering om 4 uur 's ochtends opgeruimd en de tunnel genormaliseerd. Dankzij van Rooijen Catering zijn we vervolgens met goed gevulde magen vertrokken naar het thuisfront.

Multidisciplinair, ook als alle slachtoffers al gered zijn

De uitdaging bij een dergelijke grootschalige multidisciplinaire oefening is om alle kolommen op een goede manier aan het werk te zetten. Dat is bij deze oefening goed gelukt!

De oefening stopte dan ook niet op het moment dat alle slachtoffers gered en geborgen waren. Ook het weer in bedrijf stellen van de tunnel na het incident vormde een cruciaal deel van de oefening. Dit was erg gaaf om mee te maken en te zien. Te vaak wordt er einde oefening gegeven nadat de hulpdiensten klaar zijn met hun inzet. Maar alles wat daarna komt is zeker niet te onderschatten!

Bekijk onze video

Bekijk de tunneloefening in 360 graden

Gebruik je een mobiele telefoon? Klik op de titel van de video's om ze te bekijken in je YouTube applicatie.

Heb je hulp nodig bij de enscenering van een tunneloefening? Neem dan contact op met onze ensceneringsspecialisten. Met specialistische ensceneringskennis en een uitgebreide verhuurvloot is eigenlijk geen scenario te gek. Neem maar eens een kijkje in ons portfolio!

Betrokken partijen

Bij deze tunneloefening konden we rekenen op nauwe samenwerkingen.  Bij de oefening waren onder meer de volgende partijen betrokken:

FireWare rookmachines in korte film “De Blauwe Maagd”

De Blauwe Maagd 4
De Blauwe Maagd 2
De Blauwe Maagd 3
De Blauwe Maagd
De Blauwe Maagd 5
De Blauwe Maagd 6
De Blauwe Maagd 7
De Blauwe Maagd 8

Soms krijgen we bijzonder leuke aanvragen binnen in onze mailbox. Filmproducent Ewoud Bon stuurde ons het verzoek om een bijdrage te leveren aan de korte speelfilm “De Blauwe Maagd”. Er werd gezocht naar een manier om realistisch mist te produceren voor de eindscène van deze korte drama. Dan ben je bij ons aan het juiste adres!

Theatertechniek

De theater- en filmindustrie vormt de basis van het DNA van FireWare. Als een rode draad loopt de toepassing van theatertechniek door onze projecten en producten. Daardoor weten we waar een van onze grootste krachten ligt: onze ontwerpen onderscheiden zich in termen van realisme. Dat we een aanvraag ontvingen welke compleet in lijn ligt met onze eigen oorsprong, motiveerde ons team dan ook ontzettend om met dit project te vlammen!

De Blauwe Maagd

“De Blauwe Maagd” is een unieke, internationaal georiënteerde korte dramafilm met een zwart-komisch randje. De hoofdrol wordt vertolkt door gerenommeerd acteur Pierre Bokma. Bokma kruipt in de huid van Thomas, een vermogende Nederlandse man. Als zijn vrouw Nathalie, gespeeld door Sytske van der Ster, gekidnapt wordt op hun romantische vakantie in Zuid-Frankrijk, probeert hij haar terug te kopen met zijn fortuin. Thomas raakt daardoor echter verwikkeld in een eeuwenoude vete…

Indrukwekkende eindscène

In de indrukwekkende eindscène van “De Blauwe Maagd” zijn 3 Stratus rookmachines ingezet om een realistisch mistbeeld te creëren. De Stratus rookmachines hebben samen met de geperforeerde smokehose sets hun werk fantastisch gedaan in het Mont Ventoux gebergte.  Erg gaaf om onderdeel te zijn van dit prachtige filmproject!

Wil je weten wat onze producten kunnen betekenen voor jouw project? Neem dan contact met ons op!

Grootschalige tunneloefeningen Westfrisiaweg

Westfrisiaweg tunneloefening (01)
Westfrisiaweg tunneloefening (02)
Westfrisiaweg tunneloefening (03)
Westfrisiaweg tunneloefening (04)
Westfrisiaweg tunneloefening (05)
Westfrisiaweg tunneloefening (06)

Gedurende twee avonden waren de nieuwe onderdoorgangen op de N23 Westfrisiaweg decor van grootschalige oefeningen. In samenwerking met het ensceneringsteam van FireWare oefenden brandweer, politie, ambulance en weginspecteurs samen voor een ongeval en brand in de tunnels.

Oefendoel

Het doel van deze tunneloefeningen was het testen van de bereikbaarheid, de communicatie en de nauwe samenwerking tussen alle hulpdiensten. Tijdens het scenario zijn zoveel mogelijk operationele hulpverleners uit deze omgeving in staat gesteld de procedures die hierbij komen kijken te beoefenen. Denk hierbij aan politie, brandweer, ambulance, maar ook aan Rijkswaterstaat. Zo weten de hulpdiensten wat ze kunnen verwachten wanneer de weg opengesteld wordt!

Verrassend scenario

In het scenario hebben diverse aanrijdingen plaatsgevonden. Daardoor is ook een vrachtwagen met oplegger door oververhitte remmen gaan branden. Vervolgens is een grote rookontwikkeling ontstaan. Achter de vrachtwagen reed een schoolbus vol met 25 opgewonden jongeren. Zij zitten ineens opgesloten in de rook. Aan beide kanten van de tunnel zitten mensen bekneld in hun auto’s. Kortom: een pittig scenario met veel ellende, rook en ook nog een spoorloos slachtoffer! “Ontzettend belangrijk dat dit is beoefend voordat het verkeer er onderdoor raast”, aldus een woordvoerder van Veiligheidsregio Noord-Holland Noord.

Uitdagende blustraining

Het ensceneringsteam stond voor een grote uitdaging op deze twee avonden. Een vrachtwagen ombouwen tot grote vuurhaard die ook nog eens van één zijde geblust moest kunnen worden. Met de nodige hoeveelheid ensceneringsmateriaal, onder meer 10 Stratus rookmachines, viermaal een Phoenix Silkflame en meerdere simulatielampen, waaronder de FireSpot, konden wij dit realiseren. Hiernaast hebben wij ook gebruik gemaakt van de weersinvloeden en eventuele verlichting in de betreffende onderdoorgang. Omdat de oefenmaterialen allemaal op afstand bediend werden, had FireWare volledig overzicht over de situatie en wat er in de onderdoorgang plaatsvond.

Ook een uitdagende oefening?

Neem dan contact op met de ensceneringsspecialisten van FireWare. Met specialistische ensceneringskennis en een uitgebreide verhuurvloot is eigenlijk geen scenario te gek. Neem maar eens een kijkje in ons portfolio!

Revolutionair modulair oefenconcept voor Brandweer Schiphol

Hoe krijg je alle facetten van een luchthaven in een oefenhal verwerkt van ongeveer 10 x 15 meter? Met deze vraag kwam Brandweer Schiphol eind 2015 naar FireWare toe. Na een intensief ontwerptraject is het eerste modulaire trainingscentrum een feit! Uitdagende oefeningen voor de brandweermensen en de BHV-ers, elke dag op nieuw in een altijd wisselende trainingsomgeving. Door middel van een aantal kubussen die als een soort van lego-doos met elkaar verbonden kunnen worden, is praktisch elk facet van de luchthaven na te bouwen. Inclusief de bijbehorende dilemma’s. Objectverzadiging is een groot risico bij de bouw van een oefencentrum.

Hoe krijg je het voor elkaar dat een centrum zo is ingericht, dat er een uitdaging is voor elke cursist, op elk niveau, jaar na jaar? Bij brandweer Schiphol is dit opgelost door modulair te werken. Door de kubussen elke keer anders te stapelen in de hal ontstaat een andere basisconstructie. Hier kunnen verschillende type vloeren, plafonds, wanden en deuren in geplaatst worden. Maar ook liftschachten, trappartijen en zelfs een simulatie roltrap zijn bouwstenen binnen dit modulaire concept. Voor oefeningen met de motorkettingzaag zijn er simulatie-rolluiken waarbij er daadwerkelijk gezaagd kan worden. Maar ook zijn er forced entry deuren opgenomen om andere manieren van toegangsverschaffing te beoefenen. Er zijn meer dan voldoende spanningspunten aanwezig om alle simulatie-apparatuur aan te sluiten. De units zijn onderling te koppelen waardoor de benodigde (elektronische) infrastructuur zeer snel inzetbaar is.

Er kunnen verschillende vloer- en plafond elementen gebruikt worden. Zo kan er ook een brandhaard in een verlaagd plafond gesimuleerd worden. Of onder een computer vloer. Doorslagen en overslagen kunnen ook zonder problemen realistisch geënsceneerd worden.

Daarnaast is er een grote diversiteit aan wandsoorten: Houten wanden waar makkelijk decorstukken aan bevestigd kunnen worden, gaaswanden voor simulaties in bagagekelders en technische ruimtes, maar ook magnetische wanden waardoor met foto-prints de illusie van een luchthaven compleet gemaakt kan worden.

Het oefencentrum zal zowel door de brandweerorganisatie als de BHV-ers op Schiphol gebruikt worden. Voor beide doelgroepen is er meer dan voldoende uitdaging. Het veranderen van wanden en deuren is in slechts enkele minuten geregeld. In een halve dag kunnen grotere transformaties doorgevoerd worden: van vertrekhal naar bagagekelder, van technische ruimtes tot hotel: De mogelijkheden zijn echt eindeloos!

Spectaculaire uitbreiding proceduretrainers bij Fire-Control

Firecontrol interactieve EHBO (01)
Firecontrol interactieve EHBO (02)
Firecontrol interactieve EHBO (03)
Firecontrol interactieve EHBO (04)

In 2009 nam Fire-Control één van de eerste geavanceerde proceduretrainers voor BHV in gebruik. Nu, na 7 jaar, is het tijd voor de volgende stap: een spectaculaire uitbreiding! Fireware maakte een ontwerp dat volledig aansluit bij de huidige inzichten en marktontwikkelingen. Zo wordt er een extra verdieping toegevoegd en komen er gezamenlijk meer dan 80 verschillende scenario’s beschikbaar. Uiteraard kunnen meerdere instructeurs gelijktijdig met hun groep in de installatie werken. De bediening vindt plaats door middel van I-pads. Een ander scenario starten is één druk op de knop. Zo maakt elke cursist iets anders mee! 

In de installatie zijn meer dan 30 rookmachines verwerkt. Door het toepassen van een intelligente sturing en de nieuwe energiezuinige FireSales Nimbo rookmachines wordt een enorme energiebesparing gerealiseerd. Goed voor het milieu en voor de trainingsbeleving! Een andere innovatie zijn de uitgebreide simulatie mogelijkheden met de brandmeld-installatie. Deze wordt gesimuleerd op een tweetal grote touchscreens. Hierdoor is een breed scala aan scenario’s met meerdere bouwlagen mogelijk. Met de meer dan 30 speakers die individueel aangestuurd worden is ook de geluidsbeleving levensecht.

Horizontaal ontruimen, verticaal ontruimen, liftinsluitingen: het is allemaal mogelijk in de nieuwe proceduretrainer van Fire-Control.
Voor het onderdeel levensreddend handelen worden zelfs twee unieke interactieve ruimtes ingericht. In deze ruimtes worden de scenario’s door middel van projecties, geluidseffecten en speciale magneetwanden ondersteund. Dit zorgt voor een unieke trainingsbeleving, waarbij de zintuigen zo realistisch mogelijk geprikkeld worden. Door middel van camera’s worden de handelingen van de cursisten gevolgd, waardoor een perfecte evaluatie mogelijk is. Met al deze aanpassingen behoort deze nieuwe installatie tot de modernste van Europa!

We zijn vereerd dat Fire-Control wederom voor FireWare heeft gekozen als partner voor de realisatie van deze oefeninstallatie! We gaan er vanuit dat het net zo’n leuk en vooral succesvol project wordt als enkele jaren geleden.

Oefening in Westerscheldetunnel

Oefening in Westerscheldetunnel (03)
Oefening in Westerscheldetunnel (02)
Oefening in Westerscheldetunnel (01)
Oefening in Westerscheldetunnel (12)
Oefening in Westerscheldetunnel (11)
Oefening in Westerscheldetunnel (10)
Oefening in Westerscheldetunnel (09)
Oefening in Westerscheldetunnel (08)
Oefening in Westerscheldetunnel (07)
Oefening in Westerscheldetunnel (05)
Oefening in Westerscheldetunnel (04)

Een tunnel van 6,6 KM lang vullen met rook.  Een opbouwtijd van minder dan een half uur… Voor deze uitdaging stond het ensceneringsteam van FireWare tijdens een grote multidisciplinaire oefening in  de Westerschelde tunnel in Zeeland.

Westerschelde tunnel

De Westerschelde tunnel is een tunnel van 6.6 kilometer lang onder de Westerschelde.  De tunnel verbind Terneuzen en Ellewountsdijk, en is hiermee de langste tunnel voor het wegverkeer in Nederland. De maximale doorrijhoogte is 4,3 meter en het diepste punt van de tunnel is 60 meter onder waterniveau te vinden!

Oefendoel

Het doel van deze oefening was het testen van het incidentbestrijdingsplan wegtunnels. Tijdens het scenario zijn zoveel mogelijk operationele hulpverleners in staat gesteld de tunnelprocedures te beoefenen. Denk hierbij aan politie, brandweer, ambulance  maar ook aan Rijkswaterstaat en de tunnelbeheerder.

Strakke planning

De Westerschelde tunnel is een belangrijke verbinding. Tijdens de oefening werd de tunnel dan ook afgesloten voor al het verkeer. De opbouwtijd voor de enscenering was minimaal. Om tijd te winnen zijn alle rookmachines op een trailer geplaatst, en al buiten de tunnel door middel van een grote Aggregaat opgewarmd. Toen de tunnel vrij gegeven was, koste het opzetten van de enscenering minder dan 20 minuten!

Realistische rookopbouw

In de tunnel zijn een groot aantal ventilatoren aanwezig, die tijdens een calamiteit de rook naar buiten afvoeren. Warme lucht en rook stijgt op. Tijdens de enscenering is de rook verticaal in de tunnelbuis geïnjecteerd. Door slim gebruik te maken van de verlichting in de tunnel kon zelfs de optische illusie van zwarte rook gecreëerd worden.

Een set van 7 cumulus- en 7 stratus rookmachines zorgde voor een continue rookstroom van 9000m3 per minuut. Op diverse momenten tijdens de oefening is de “boost” stand geactiveerd. Hierbij kon tot 21.000m3 rook per minuut geproduceerd worden! Door te kiezen voor outdoor rookvloeistof bleef de rook extreem lang in tact, en zag met de rook ook aan het einde van de tunnel ook echt uit de tunnelbuis komen.

Ook een uitdagende oefening?

Heeft u ook een uitdagend scenario? Neem dan eens contact op met de ensceneringsspecialisten van FireWare. Met specialistische ensceneringskennis en een uitgebreide verhuurvloot is eigenlijk geen scenario te gek! Kijk maar eens in ons portfolio…

 

Oefenen in een Fokker 50

Fokker50-1
Fokker50-2
Fokker50-3
Fokker50-4
Fokker50-5

De Luchthaven Antwerpen wordt voornamelijk gebruikt voor zakelijke vluchten en - zoals op alle luchthavens - gelden er zeer hoge veiligheidseisen. Als het alarm gaat moet de dienstdoende brandweerploeg binnen 180 seconden op elke uithoek van de luchthaven blusklaar kunnen staan. Gedegen en realistisch oefenen is essentieel voor het brandweerkorps van de luchthaven. Een aantal leden van het korps bouwde drie containers om tot oefenruimte. Onder meer een vliegtuig, keuken en kantoor zijn nagebouwd. Diensthoofd Guy de Deckers en postoverste Ludo Sels ontvingen in het voorjaar van 2011 het team van FireWare en toonden vol trots de containers.

Wat doet de brandweer op een luchthaven zoal?
“De brandweer bestaat uit 22 mensen die werken in drie ploegen van zeven, zodat de luchthaven van 6.30 tot 23.00 uur bemand wordt. Er zijn te allen tijde drie personen in het hulpcentrum aanwezig. Eén bemant de controlekamer en de anderen werken in de garage en werkplaats, zij verzorgen de eerste uitruk. Twee anderen voeren taken uit op het luchthaventerrein, deze ploeg verzorgt bij een alarm de tweede uitruk. Daarnaast is het korps het manusje van alles: we beheren onder meer 48 verschillende voertuigen en zorgen dat de landingsbaan sneeuw- en ijsvrij blijft.”

Hoe kwamen jullie op het idee voor de oefencontainers? 
“Een goede voorbereiding op mogelijke calamiteiten is essentieel. We oefenden voorheen door in ijzeren bakken spullen in brand te steken. Dat gaf een hoop luchtvervuiling en overlast en was minder realistisch. Daarom zijn we oefenruimtes van andere luchthavens gaan bekijken en met FireWare bij een proceduretrainer vol gesimuleerd vuur geweest. Die bezoeken waren heel inspirerend.”

Met wat voor type vuur werken jullie nu?
“We besloten uiteindelijk om met echt vuur te werken, maar niet gasgestookt. Zo kwamen we terecht bij de brandpasta’s en -gel van FireWare. Dat werkt perfect. We gebruiken de pasta’s om potjes te vullen en die op verschillende plaatsen aan te steken. Met de gel kun je grote oppervlakken eenvoudig insmeren. Je kunt er zelfs een compleet plafond mee laten branden.”

Hoe hebben jullie FireWare ontdekt?
“Een paar jaar geleden via het internet. We gebruiken inmiddels diverse producten zoals sleeppoppen, rookmachines, vuurgloedspots en de brandpasta’s. Het prettige van FireWare is de transparante en niet opdringerige manier van zaken doen. De prijzen voor producten staan op de website zodat je vooraf weet waar je aan toe bent. Ze dachten ook mee over onze containers en gaven advies. Ze waren enthousiast en hadden er geen enkel probleem mee dat wij de containers zelf wilden bouwen.”

Hoe hebben jullie die containers gebouwd?
“Ons grote voordeel is ons korps, dat zit vol handige mensen. Het zijn nu beroepsbrandweermannen, maar velen zijn ooit opgeleid als lasser, bouwvakker en mecanicien. In het oefenvliegtuig zitten stoelen uit een echt vliegtuig. Alle maten zijn hetzelfde als in een Fokker 50, want het is belangrijk om met realistische maten te oefenen. De voorkant van de container heeft al een vliegtuigneus en binnenkort krijgt hij echte vleugels. Ook gekregen, ze liggen al klaar we moeten ze alleen nog monteren.”

Meander Medisch Centrum in Amersfoort

Meander-1
Meander-2
Meander-3
Meander-4
Meander-5

Eén van de eerste oefeningen waar FireWare bij betrokken was, was een simulatie van een brand in een ziekenhuis. Dit ziekenhuis, het Meander Medisch Centrum in Amersfoort was het decor van een grootschalige pelotonsinzet. De BHV-organisatie zorgde ervoor dat een dialyse-afdeling snel en efficiënt ontruimd werd, terwijl het vuur steeds sneller om zich heen greep.

Er waren een aantal enscenerings-technische uitdagingen die overwonnen moesten worden:

    • Het ziekenhuis blijft tijdens de oefening gewoon in bedrijf. Er mag dus geen schade aan het pand en installaties  ontstaan.
    • Er zijn een groot aantal personen bij de oefening betrokken: beeldvorming is cruciaal zowel binnen als buiten
    • Een gedeelte van de ensceneringsmaterialen wordt geplaatst op het dak  van het ziekenhuis. Onder het dak bevind zich de afdeling radiologie. Er moet rekening gehouden worden met magnetische velden.

Deze enscenering is in slechts 5 uur opgebouwd en 2 uur afgebroken.

Maandelijkse eindoefening Tata Steel

TATA-1
TATA-2
TATA-3
TATA-4
TATA-5
TATA-6
TATA-7

Wolken rook stromen uit een oud slooppand en de brandweer van Tata Steel IJmuiden heeft nog geen idee wat zich binnen in het pand afspeelt. Twee weken eerder heeft Rene Schelvis (medewerker preparatie bij Tata) het scenario besproken met Bram, ensceneringstechnicus bij FireWare, en vanmorgen heeft Bram alles opgebouwd. Het scenario Er is kortsluiting ontstaan in de meterkast van een oud bad lokaal en nu is er brand.

De brand is doorgeslagen naar het naastgelegen kantoor en binnen korte tijd staat de hele begane grond onder de rook. De brand slaat door naar boven en op de eerste verdieping, boven de meterkast,  ontstaat ook brand. De verdieping vult zich met rook. Op de begane grond bevinden zich drie lotusslachtoffers. Wanneer de brandweermannen deze slachtoffers vinden, zal ze duidelijk worden dat er ook nog iemand in de kelder is. De kortsluiting in de meterkast is namelijk ontstaan door illegale aftapping van stroom voor een XTC-lab in de kelder!

De lotus in de kelder heeft chemische verbrandingsverschijnselen en is opgesloten, de kelder is dicht. Zodra de brandweer erachter komt dat er een XTC-lab is, zullen ze moeten opschalen en de nodige zones moeten opzetten. Techniek Om het scenario zo realistisch mogelijk te maken, is Bram grondig te werk gegaan. De kortsluiting in de meterkast heeft hij gemaakt door meerdere Easy Flashes aan een krachtstroomkabel te monteren. Een SoundBox Small met vonkgeluiden en een LED Silkflame 1.5 maken de enscenering af. In het kantoor staat ook een LED Silkflame 1.5. Samen met 4 led spots, een SoundBox en een Cumulus rookmachine wordt het een realistische brand.

In het bad lokaal op dezelfde verdieping blaast een Cumulus nog extra rook. De doorslag op de eerste verdieping gebeurt pal boven de meterkast. Hier zorgen een LED Silkflame 1.5, een SoundBox Small en een Cumulus voor. Verderop op de eerste verdieping staat nog een Cumulus. Alle rookmachines in het gebouw zijn gevuld met FireSales Heavy rookvloeistof en worden vanaf buiten bediend met een analoge XLR Remote.

De overige effecten worden draadloos aangestuurd door middel van Klik Aan/Uit afstandsbedieningen. Het lab in de kelder is overtuigend gemaakt met zakjes pillen, een weegschaaltje, maatglazen, zout en een plas kleurvloeistof. De samenwerking tussen Tata en FireWare Tata Steel was één van de eerste klanten toen FireWare in 2003 begon en sinds dag één is er een fijne samenwerking. 1 keer per maand is er een eindoefening en bij de grote scenario’s wordt FireWare ingeschakeld om het scenario te bouwen en de effecten aan te sturen.

Bosbrand in Barneveld

Bosbrand in Barneveld (01)
Bosbrand in Barneveld (02)
Bosbrand in Barneveld (03)
Bosbrand in Barneveld (04)
Bosbrand in Barneveld (05)
Bosbrand in Barneveld (06)
Bosbrand in Barneveld (07)
Bosbrand in Barneveld (08)
Bosbrand in Barneveld (09)
Bosbrand in Barneveld (10)

FireWare heeft in Barneveld over een bosstrook van ruim 200 meter meer dan 15 rookmachines verdeeld. Om 19.00 uur precies start het scenario en de eerste tekenen van de brand zijn dan ook al te zien. Langzaam perst de rook zich door de poriën van de coniferenhaag heen die de camping van de bosrand scheidt. Wanneer de rook zich verder uitbreidt en de brandgeur zich verspreidt, wordt er alarm geslagen door één van de campinggasten.

Nog voor half 8 worden de eerste campinggasten van het terrein afgeleid. Hoestende mensen met hoofdwonden en open handen komen uit hun caravans lopen en worden naar de verzamelplaats gebracht. Alle tenten en caravans worden één voor één grondig gecontroleerd. Als alle gasten uiteindelijk mee zijn worden de ontruimde stukken afgezet met afzetlint.

Eén van de belangrijkste leerdoelen van deze oefening die FireWare uitzette, was de multidisciplinaire samenwerking. Het militair konvooi is gearriveerd en telt de gasten nauwkeurig, voordat ze in de wagen begeleid worden die ze naar de kazerne van Barneveld zal brengen, de opvangplaats. Ook moeten de militairen het overzicht bewaken. Binnen twee uur is de camping volledig ontruimd.

De oefening is bedacht door Sven Subnel, voor zijn afstudeerstage voor de studie Integrale Veiligheidskunde aan de Hogeschool Utrecht. 'Het is zo leuk dat FireWare meewerkte. Mensen moeten natuurlijk wel iets te zien hebben!' Subnel wist meteen al dat hij de brand echt wilde laten lijken en via positieve berichten van de brandweer kwam hij terecht bij FireWare. 'Het draagt gewoon bij aan een oefening als er daadwerkelijk iets te zien is. Zo zien gasten ook hoe het in het echt zou zijn. Bovendien is het natuurlijk ook leuk voor de pers!"

Tijdelijk oefencentrum in de nieuwe tunnels van Maastricht

20170704 Tijdelijk oefencentrum tunnels Maastricht (01)
20170704 Tijdelijk oefencentrum tunnels Maastricht (02)
20170704 Tijdelijk oefencentrum tunnels Maastricht (03)
20170704 Tijdelijk oefencentrum tunnels Maastricht (04)
20170704 Tijdelijk oefencentrum tunnels Maastricht (05)
20170704 Tijdelijk oefencentrum tunnels Maastricht (06)

Op 16 December 2016 is in Maastricht de Willem Alexander Tunnel geopend.  Deze tunnel met een lengte van 2,3 kilometer  bestaat uit 4 tunnelbuizen met elk twee rijstroken. De bovenste twee tunnelbuizen zijn voor plaatselijk verkeer en de onderste twee tunnelbuizen voor doorgaand verkeer.  Meer informatie over de tunnel is te vinden via www.A2maastricht.nl.

Ter voorbereiding van de opening heeft Veiligheidsregio Limburg-Zuid zich uiteraard goed voorbereid.  Deze voorbereiding is al in 2014 begonnen. Ongeveer 200 brandweermensen, bestaande uit manschappen, bevelvoerders en (hoofd)officieren van dienst van 8 kazernes in Zuid Limburg doen mee. Meer informatie over hoe de brandweer zich heeft voorbereid is te vinden via deze link: http://www.a2maastricht.nl/brandweer.

FireWare mocht een mooie rol spelen tijdens de trainingen in de A2 tunnel zelf. In de laatste weken voor de opening van de tunnel is er een tijdelijk oefencentrum in de daadwerkelijke tunnel ingericht. Een mooi project met verschillende uitdagingen: Naast oefenen moesten natuurlijk ook de “gewone” werkzaamheden aan de tunnel door kunnen gaan.

Met een set van meer dan 20 stratus en cumulus rookmachines, silkflames, vuurgloedspots, infraroodheaters en soundboxen zijn diverse scenario’s neergezet die door middel van een centrale aansturing te bedienen waren. De ensceneerder had dus totale controle over de diverse incidenten. Door de grote afstanden in de tunnel zijn diverse scenario’s ook draadloos aangestuurd. Een methode die het trekken van veel stuurkabels heeft voorkomen.

Uniek was de grootschalige realistische verticale rookopbouw. Per minuut kon meer dan 30.000m² rook geproduceerd worden. De werking van de tunnelventilatie kon hierdoor ook daadwerkelijk beoefend worden! Tijdens de oefeningen is FireWare Outdoor rookvloeistof gebruikt. Met deze vloeistof was het mogelijk de simulatierook ruim 4KM gemeten vanaf de bron in stand te houden!

Door het inzetten van warmtebronnen kon er ook goed geoefend worden met warmtebeeldcamera’s. Ook de tunneloperators, politie en ambulance hebben tijdens de diverse oefeningen zich prima kunnen voorbereiden op de opening.

Wij kijken terug op een prachtige samenwerking met de Veiligheidsregio Zuid-Limburg en een groot aantal fantastische oefeningen met mooie leermomenten en dilemma’s!

Heeft u ook behoefte aan een tijdelijk opleidingscentrum? Denk dan ook eens aan huren bij FireWare!

ONZE KERNWAARDEN

Inspirerend

Creatief

Betrouwbaar

Duurzaam

Authentiek

Excellent