CREATING REALISTIC TRAINING ENVIRONMENTS

FireWare rookmachines in korte film “De Blauwe Maagd”

FireWare rookmachines in korte film “De Blauwe Maagd”

De Blauwe Maagd 4
De Blauwe Maagd 2
De Blauwe Maagd 3
De Blauwe Maagd
De Blauwe Maagd 5
De Blauwe Maagd 6
De Blauwe Maagd 7
De Blauwe Maagd 8

Soms krijgen we bijzonder leuke aanvragen binnen in onze mailbox. Filmproducent Ewoud Bon stuurde ons het verzoek om een bijdrage te leveren aan de korte speelfilm “De Blauwe Maagd”. Er werd gezocht naar een manier om realistisch mist te produceren voor de eindscène van deze korte drama. Dan ben je bij ons aan het juiste adres!

Theatertechniek

De theater- en filmindustrie vormt de basis van het DNA van FireWare. Als een rode draad loopt de toepassing van theatertechniek door onze projecten en producten. Daardoor weten we waar een van onze grootste krachten ligt: onze ontwerpen onderscheiden zich in termen van realisme. Dat we een aanvraag ontvingen welke compleet in lijn ligt met onze eigen oorsprong, motiveerde ons team dan ook ontzettend om met dit project te vlammen!

De Blauwe Maagd

“De Blauwe Maagd” is een unieke, internationaal georiënteerde korte dramafilm met een zwart-komisch randje. De hoofdrol wordt vertolkt door gerenommeerd acteur Pierre Bokma. Bokma kruipt in de huid van Thomas, een vermogende Nederlandse man. Als zijn vrouw Nathalie, gespeeld door Sytske van der Ster, gekidnapt wordt op hun romantische vakantie in Zuid-Frankrijk, probeert hij haar terug te kopen met zijn fortuin. Thomas raakt daardoor echter verwikkeld in een eeuwenoude vete…

Indrukwekkende eindscène

In de indrukwekkende eindscène van “De Blauwe Maagd” zijn 3 Stratus rookmachines ingezet om een realistisch mistbeeld te creëren. De Stratus rookmachines hebben samen met de geperforeerde smokehose sets hun werk fantastisch gedaan in het Mont Ventoux gebergte.  Erg gaaf om onderdeel te zijn van dit prachtige filmproject!

Wil je weten wat onze producten kunnen betekenen voor jouw project? Neem dan contact met ons op!

Grootschalige tunneloefeningen Westfrisiaweg

Westfrisiaweg tunneloefening (01)
Westfrisiaweg tunneloefening (02)
Westfrisiaweg tunneloefening (03)
Westfrisiaweg tunneloefening (04)
Westfrisiaweg tunneloefening (05)
Westfrisiaweg tunneloefening (06)

Gedurende twee avonden waren de nieuwe onderdoorgangen op de N23 Westfrisiaweg decor van grootschalige oefeningen. In samenwerking met het ensceneringsteam van FireWare oefenden brandweer, politie, ambulance en weginspecteurs samen voor een ongeval en brand in de tunnels.

Oefendoel

Het doel van deze tunneloefeningen was het testen van de bereikbaarheid, de communicatie en de nauwe samenwerking tussen alle hulpdiensten. Tijdens het scenario zijn zoveel mogelijk operationele hulpverleners uit deze omgeving in staat gesteld de procedures die hierbij komen kijken te beoefenen. Denk hierbij aan politie, brandweer, ambulance, maar ook aan Rijkswaterstaat. Zo weten de hulpdiensten wat ze kunnen verwachten wanneer de weg opengesteld wordt!

Verrassend scenario

In het scenario hebben diverse aanrijdingen plaatsgevonden. Daardoor is ook een vrachtwagen met oplegger door oververhitte remmen gaan branden. Vervolgens is een grote rookontwikkeling ontstaan. Achter de vrachtwagen reed een schoolbus vol met 25 opgewonden jongeren. Zij zitten ineens opgesloten in de rook. Aan beide kanten van de tunnel zitten mensen bekneld in hun auto’s. Kortom: een pittig scenario met veel ellende, rook en ook nog een spoorloos slachtoffer! “Ontzettend belangrijk dat dit is beoefend voordat het verkeer er onderdoor raast”, aldus een woordvoerder van Veiligheidsregio Noord-Holland Noord.

Uitdagende blustraining

Het ensceneringsteam stond voor een grote uitdaging op deze twee avonden. Een vrachtwagen ombouwen tot grote vuurhaard die ook nog eens van één zijde geblust moest kunnen worden. Met de nodige hoeveelheid ensceneringsmateriaal, onder meer 10 Stratus rookmachines, viermaal een Phoenix Silkflame en meerdere simulatielampen, waaronder de FireSpot, konden wij dit realiseren. Hiernaast hebben wij ook gebruik gemaakt van de weersinvloeden en eventuele verlichting in de betreffende onderdoorgang. Omdat de oefenmaterialen allemaal op afstand bediend werden, had FireWare volledig overzicht over de situatie en wat er in de onderdoorgang plaatsvond.

Ook een uitdagende oefening?

Neem dan contact op met de ensceneringsspecialisten van FireWare. Met specialistische ensceneringskennis en een uitgebreide verhuurvloot is eigenlijk geen scenario te gek. Neem maar eens een kijkje in ons portfolio!

Revolutionair modulair oefenconcept voor Brandweer Schiphol

Hoe krijg je alle facetten van een luchthaven in een oefenhal verwerkt van ongeveer 10 x 15 meter? Met deze vraag kwam Brandweer Schiphol eind 2015 naar FireWare toe. Na een intensief ontwerptraject is het eerste modulaire trainingscentrum een feit! Uitdagende oefeningen voor de brandweermensen en de BHV-ers, elke dag op nieuw in een altijd wisselende trainingsomgeving. Door middel van een aantal kubussen die als een soort van lego-doos met elkaar verbonden kunnen worden, is praktisch elk facet van de luchthaven na te bouwen. Inclusief de bijbehorende dilemma’s. Objectverzadiging is een groot risico bij de bouw van een oefencentrum.

Hoe krijg je het voor elkaar dat een centrum zo is ingericht, dat er een uitdaging is voor elke cursist, op elk niveau, jaar na jaar? Bij brandweer Schiphol is dit opgelost door modulair te werken. Door de kubussen elke keer anders te stapelen in de hal ontstaat een andere basisconstructie. Hier kunnen verschillende type vloeren, plafonds, wanden en deuren in geplaatst worden. Maar ook liftschachten, trappartijen en zelfs een simulatie roltrap zijn bouwstenen binnen dit modulaire concept. Voor oefeningen met de motorkettingzaag zijn er simulatie-rolluiken waarbij er daadwerkelijk gezaagd kan worden. Maar ook zijn er forced entry deuren opgenomen om andere manieren van toegangsverschaffing te beoefenen. Er zijn meer dan voldoende spanningspunten aanwezig om alle simulatie-apparatuur aan te sluiten. De units zijn onderling te koppelen waardoor de benodigde (elektronische) infrastructuur zeer snel inzetbaar is.

Er kunnen verschillende vloer- en plafond elementen gebruikt worden. Zo kan er ook een brandhaard in een verlaagd plafond gesimuleerd worden. Of onder een computer vloer. Doorslagen en overslagen kunnen ook zonder problemen realistisch geënsceneerd worden.

Daarnaast is er een grote diversiteit aan wandsoorten: Houten wanden waar makkelijk decorstukken aan bevestigd kunnen worden, gaaswanden voor simulaties in bagagekelders en technische ruimtes, maar ook magnetische wanden waardoor met foto-prints de illusie van een luchthaven compleet gemaakt kan worden.

Het oefencentrum zal zowel door de brandweerorganisatie als de BHV-ers op Schiphol gebruikt worden. Voor beide doelgroepen is er meer dan voldoende uitdaging. Het veranderen van wanden en deuren is in slechts enkele minuten geregeld. In een halve dag kunnen grotere transformaties doorgevoerd worden: van vertrekhal naar bagagekelder, van technische ruimtes tot hotel: De mogelijkheden zijn echt eindeloos!

Spectaculaire uitbreiding proceduretrainers bij Fire-Control

Firecontrol interactieve EHBO (01)
Firecontrol interactieve EHBO (02)
Firecontrol interactieve EHBO (03)
Firecontrol interactieve EHBO (04)

In 2009 nam Fire-Control één van de eerste geavanceerde proceduretrainers voor BHV in gebruik. Nu, na 7 jaar, is het tijd voor de volgende stap: een spectaculaire uitbreiding! Fireware maakte een ontwerp dat volledig aansluit bij de huidige inzichten en marktontwikkelingen. Zo wordt er een extra verdieping toegevoegd en komen er gezamenlijk meer dan 80 verschillende scenario’s beschikbaar. Uiteraard kunnen meerdere instructeurs gelijktijdig met hun groep in de installatie werken. De bediening vindt plaats door middel van I-pads. Een ander scenario starten is één druk op de knop. Zo maakt elke cursist iets anders mee! 

In de installatie zijn meer dan 30 rookmachines verwerkt. Door het toepassen van een intelligente sturing en de nieuwe energiezuinige FireSales Nimbo rookmachines wordt een enorme energiebesparing gerealiseerd. Goed voor het milieu en voor de trainingsbeleving! Een andere innovatie zijn de uitgebreide simulatie mogelijkheden met de brandmeld-installatie. Deze wordt gesimuleerd op een tweetal grote touchscreens. Hierdoor is een breed scala aan scenario’s met meerdere bouwlagen mogelijk. Met de meer dan 30 speakers die individueel aangestuurd worden is ook de geluidsbeleving levensecht.

Horizontaal ontruimen, verticaal ontruimen, liftinsluitingen: het is allemaal mogelijk in de nieuwe proceduretrainer van Fire-Control.
Voor het onderdeel levensreddend handelen worden zelfs twee unieke interactieve ruimtes ingericht. In deze ruimtes worden de scenario’s door middel van projecties, geluidseffecten en speciale magneetwanden ondersteund. Dit zorgt voor een unieke trainingsbeleving, waarbij de zintuigen zo realistisch mogelijk geprikkeld worden. Door middel van camera’s worden de handelingen van de cursisten gevolgd, waardoor een perfecte evaluatie mogelijk is. Met al deze aanpassingen behoort deze nieuwe installatie tot de modernste van Europa!

We zijn vereerd dat Fire-Control wederom voor FireWare heeft gekozen als partner voor de realisatie van deze oefeninstallatie! We gaan er vanuit dat het net zo’n leuk en vooral succesvol project wordt als enkele jaren geleden.

Oefening in Westerscheldetunnel

Oefening in Westerscheldetunnel (03)
Oefening in Westerscheldetunnel (02)
Oefening in Westerscheldetunnel (01)
Oefening in Westerscheldetunnel (12)
Oefening in Westerscheldetunnel (11)
Oefening in Westerscheldetunnel (10)
Oefening in Westerscheldetunnel (09)
Oefening in Westerscheldetunnel (08)
Oefening in Westerscheldetunnel (07)
Oefening in Westerscheldetunnel (05)
Oefening in Westerscheldetunnel (04)

Een tunnel van 6,6 KM lang vullen met rook.  Een opbouwtijd van minder dan een half uur… Voor deze uitdaging stond het ensceneringsteam van FireWare tijdens een grote multidisciplinaire oefening in  de Westerschelde tunnel in Zeeland.

Westerschelde tunnel

De Westerschelde tunnel is een tunnel van 6.6 kilometer lang onder de Westerschelde.  De tunnel verbind Terneuzen en Ellewountsdijk, en is hiermee de langste tunnel voor het wegverkeer in Nederland. De maximale doorrijhoogte is 4,3 meter en het diepste punt van de tunnel is 60 meter onder waterniveau te vinden!

Oefendoel

Het doel van deze oefening was het testen van het incidentbestrijdingsplan wegtunnels. Tijdens het scenario zijn zoveel mogelijk operationele hulpverleners in staat gesteld de tunnelprocedures te beoefenen. Denk hierbij aan politie, brandweer, ambulance  maar ook aan Rijkswaterstaat en de tunnelbeheerder.

Strakke planning

De Westerschelde tunnel is een belangrijke verbinding. Tijdens de oefening werd de tunnel dan ook afgesloten voor al het verkeer. De opbouwtijd voor de enscenering was minimaal. Om tijd te winnen zijn alle rookmachines op een trailer geplaatst, en al buiten de tunnel door middel van een grote Aggregaat opgewarmd. Toen de tunnel vrij gegeven was, koste het opzetten van de enscenering minder dan 20 minuten!

Realistische rookopbouw

In de tunnel zijn een groot aantal ventilatoren aanwezig, die tijdens een calamiteit de rook naar buiten afvoeren. Warme lucht en rook stijgt op. Tijdens de enscenering is de rook verticaal in de tunnelbuis geïnjecteerd. Door slim gebruik te maken van de verlichting in de tunnel kon zelfs de optische illusie van zwarte rook gecreëerd worden.

Een set van 7 cumulus- en 7 stratus rookmachines zorgde voor een continue rookstroom van 9000m3 per minuut. Op diverse momenten tijdens de oefening is de “boost” stand geactiveerd. Hierbij kon tot 21.000m3 rook per minuut geproduceerd worden! Door te kiezen voor outdoor rookvloeistof bleef de rook extreem lang in tact, en zag met de rook ook aan het einde van de tunnel ook echt uit de tunnelbuis komen.

Ook een uitdagende oefening?

Heeft u ook een uitdagend scenario? Neem dan eens contact op met de ensceneringsspecialisten van FireWare. Met specialistische ensceneringskennis en een uitgebreide verhuurvloot is eigenlijk geen scenario te gek! Kijk maar eens in ons portfolio…

 

Oefenen in een Fokker 50

Fokker50-1
Fokker50-2
Fokker50-3
Fokker50-4
Fokker50-5

De Luchthaven Antwerpen wordt voornamelijk gebruikt voor zakelijke vluchten en - zoals op alle luchthavens - gelden er zeer hoge veiligheidseisen. Als het alarm gaat moet de dienstdoende brandweerploeg binnen 180 seconden op elke uithoek van de luchthaven blusklaar kunnen staan. Gedegen en realistisch oefenen is essentieel voor het brandweerkorps van de luchthaven. Een aantal leden van het korps bouwde drie containers om tot oefenruimte. Onder meer een vliegtuig, keuken en kantoor zijn nagebouwd. Diensthoofd Guy de Deckers en postoverste Ludo Sels ontvingen in het voorjaar van 2011 het team van FireWare en toonden vol trots de containers.

Wat doet de brandweer op een luchthaven zoal?
“De brandweer bestaat uit 22 mensen die werken in drie ploegen van zeven, zodat de luchthaven van 6.30 tot 23.00 uur bemand wordt. Er zijn te allen tijde drie personen in het hulpcentrum aanwezig. Eén bemant de controlekamer en de anderen werken in de garage en werkplaats, zij verzorgen de eerste uitruk. Twee anderen voeren taken uit op het luchthaventerrein, deze ploeg verzorgt bij een alarm de tweede uitruk. Daarnaast is het korps het manusje van alles: we beheren onder meer 48 verschillende voertuigen en zorgen dat de landingsbaan sneeuw- en ijsvrij blijft.”

Hoe kwamen jullie op het idee voor de oefencontainers? 
“Een goede voorbereiding op mogelijke calamiteiten is essentieel. We oefenden voorheen door in ijzeren bakken spullen in brand te steken. Dat gaf een hoop luchtvervuiling en overlast en was minder realistisch. Daarom zijn we oefenruimtes van andere luchthavens gaan bekijken en met FireWare bij een proceduretrainer vol gesimuleerd vuur geweest. Die bezoeken waren heel inspirerend.”

Met wat voor type vuur werken jullie nu?
“We besloten uiteindelijk om met echt vuur te werken, maar niet gasgestookt. Zo kwamen we terecht bij de brandpasta’s en -gel van FireWare. Dat werkt perfect. We gebruiken de pasta’s om potjes te vullen en die op verschillende plaatsen aan te steken. Met de gel kun je grote oppervlakken eenvoudig insmeren. Je kunt er zelfs een compleet plafond mee laten branden.”

Hoe hebben jullie FireWare ontdekt?
“Een paar jaar geleden via het internet. We gebruiken inmiddels diverse producten zoals sleeppoppen, rookmachines, vuurgloedspots en de brandpasta’s. Het prettige van FireWare is de transparante en niet opdringerige manier van zaken doen. De prijzen voor producten staan op de website zodat je vooraf weet waar je aan toe bent. Ze dachten ook mee over onze containers en gaven advies. Ze waren enthousiast en hadden er geen enkel probleem mee dat wij de containers zelf wilden bouwen.”

Hoe hebben jullie die containers gebouwd?
“Ons grote voordeel is ons korps, dat zit vol handige mensen. Het zijn nu beroepsbrandweermannen, maar velen zijn ooit opgeleid als lasser, bouwvakker en mecanicien. In het oefenvliegtuig zitten stoelen uit een echt vliegtuig. Alle maten zijn hetzelfde als in een Fokker 50, want het is belangrijk om met realistische maten te oefenen. De voorkant van de container heeft al een vliegtuigneus en binnenkort krijgt hij echte vleugels. Ook gekregen, ze liggen al klaar we moeten ze alleen nog monteren.”

Meander Medisch Centrum in Amersfoort

Meander-1
Meander-2
Meander-3
Meander-4
Meander-5

Eén van de eerste oefeningen waar FireWare bij betrokken was, was een simulatie van een brand in een ziekenhuis. Dit ziekenhuis, het Meander Medisch Centrum in Amersfoort was het decor van een grootschalige pelotonsinzet. De BHV-organisatie zorgde ervoor dat een dialyse-afdeling snel en efficiënt ontruimd werd, terwijl het vuur steeds sneller om zich heen greep.

Er waren een aantal enscenerings-technische uitdagingen die overwonnen moesten worden:

    • Het ziekenhuis blijft tijdens de oefening gewoon in bedrijf. Er mag dus geen schade aan het pand en installaties  ontstaan.
    • Er zijn een groot aantal personen bij de oefening betrokken: beeldvorming is cruciaal zowel binnen als buiten
    • Een gedeelte van de ensceneringsmaterialen wordt geplaatst op het dak  van het ziekenhuis. Onder het dak bevind zich de afdeling radiologie. Er moet rekening gehouden worden met magnetische velden.

Deze enscenering is in slechts 5 uur opgebouwd en 2 uur afgebroken.

Maandelijkse eindoefening Tata Steel

TATA-1
TATA-2
TATA-3
TATA-4
TATA-5
TATA-6
TATA-7

Wolken rook stromen uit een oud slooppand en de brandweer van Tata Steel IJmuiden heeft nog geen idee wat zich binnen in het pand afspeelt. Twee weken eerder heeft Rene Schelvis (medewerker preparatie bij Tata) het scenario besproken met Bram, ensceneringstechnicus bij FireWare, en vanmorgen heeft Bram alles opgebouwd. Het scenario Er is kortsluiting ontstaan in de meterkast van een oud bad lokaal en nu is er brand.

De brand is doorgeslagen naar het naastgelegen kantoor en binnen korte tijd staat de hele begane grond onder de rook. De brand slaat door naar boven en op de eerste verdieping, boven de meterkast,  ontstaat ook brand. De verdieping vult zich met rook. Op de begane grond bevinden zich drie lotusslachtoffers. Wanneer de brandweermannen deze slachtoffers vinden, zal ze duidelijk worden dat er ook nog iemand in de kelder is. De kortsluiting in de meterkast is namelijk ontstaan door illegale aftapping van stroom voor een XTC-lab in de kelder!

De lotus in de kelder heeft chemische verbrandingsverschijnselen en is opgesloten, de kelder is dicht. Zodra de brandweer erachter komt dat er een XTC-lab is, zullen ze moeten opschalen en de nodige zones moeten opzetten. Techniek Om het scenario zo realistisch mogelijk te maken, is Bram grondig te werk gegaan. De kortsluiting in de meterkast heeft hij gemaakt door meerdere Easy Flashes aan een krachtstroomkabel te monteren. Een SoundBox Small met vonkgeluiden en een LED Silkflame 1.5 maken de enscenering af. In het kantoor staat ook een LED Silkflame 1.5. Samen met 4 led spots, een SoundBox en een Cumulus rookmachine wordt het een realistische brand.

In het bad lokaal op dezelfde verdieping blaast een Cumulus nog extra rook. De doorslag op de eerste verdieping gebeurt pal boven de meterkast. Hier zorgen een LED Silkflame 1.5, een SoundBox Small en een Cumulus voor. Verderop op de eerste verdieping staat nog een Cumulus. Alle rookmachines in het gebouw zijn gevuld met FireSales Heavy rookvloeistof en worden vanaf buiten bediend met een analoge XLR Remote.

De overige effecten worden draadloos aangestuurd door middel van Klik Aan/Uit afstandsbedieningen. Het lab in de kelder is overtuigend gemaakt met zakjes pillen, een weegschaaltje, maatglazen, zout en een plas kleurvloeistof. De samenwerking tussen Tata en FireWare Tata Steel was één van de eerste klanten toen FireWare in 2003 begon en sinds dag één is er een fijne samenwerking. 1 keer per maand is er een eindoefening en bij de grote scenario’s wordt FireWare ingeschakeld om het scenario te bouwen en de effecten aan te sturen.

Bosbrand in Barneveld

Bosbrand in Barneveld (01)
Bosbrand in Barneveld (02)
Bosbrand in Barneveld (03)
Bosbrand in Barneveld (04)
Bosbrand in Barneveld (05)
Bosbrand in Barneveld (06)
Bosbrand in Barneveld (07)
Bosbrand in Barneveld (08)
Bosbrand in Barneveld (09)
Bosbrand in Barneveld (10)

FireWare heeft in Barneveld over een bosstrook van ruim 200 meter meer dan 15 rookmachines verdeeld. Om 19.00 uur precies start het scenario en de eerste tekenen van de brand zijn dan ook al te zien. Langzaam perst de rook zich door de poriën van de coniferenhaag heen die de camping van de bosrand scheidt. Wanneer de rook zich verder uitbreidt en de brandgeur zich verspreidt, wordt er alarm geslagen door één van de campinggasten.

Nog voor half 8 worden de eerste campinggasten van het terrein afgeleid. Hoestende mensen met hoofdwonden en open handen komen uit hun caravans lopen en worden naar de verzamelplaats gebracht. Alle tenten en caravans worden één voor één grondig gecontroleerd. Als alle gasten uiteindelijk mee zijn worden de ontruimde stukken afgezet met afzetlint.

Eén van de belangrijkste leerdoelen van deze oefening die FireWare uitzette, was de multidisciplinaire samenwerking. Het militair konvooi is gearriveerd en telt de gasten nauwkeurig, voordat ze in de wagen begeleid worden die ze naar de kazerne van Barneveld zal brengen, de opvangplaats. Ook moeten de militairen het overzicht bewaken. Binnen twee uur is de camping volledig ontruimd.

De oefening is bedacht door Sven Subnel, voor zijn afstudeerstage voor de studie Integrale Veiligheidskunde aan de Hogeschool Utrecht. 'Het is zo leuk dat FireWare meewerkte. Mensen moeten natuurlijk wel iets te zien hebben!' Subnel wist meteen al dat hij de brand echt wilde laten lijken en via positieve berichten van de brandweer kwam hij terecht bij FireWare. 'Het draagt gewoon bij aan een oefening als er daadwerkelijk iets te zien is. Zo zien gasten ook hoe het in het echt zou zijn. Bovendien is het natuurlijk ook leuk voor de pers!"

Tijdelijk oefencentrum in de nieuwe tunnels van Maastricht

20170704 Tijdelijk oefencentrum tunnels Maastricht (01)
20170704 Tijdelijk oefencentrum tunnels Maastricht (02)
20170704 Tijdelijk oefencentrum tunnels Maastricht (03)
20170704 Tijdelijk oefencentrum tunnels Maastricht (04)
20170704 Tijdelijk oefencentrum tunnels Maastricht (05)
20170704 Tijdelijk oefencentrum tunnels Maastricht (06)

Op 16 December 2016 is in Maastricht de Willem Alexander Tunnel geopend.  Deze tunnel met een lengte van 2,3 kilometer  bestaat uit 4 tunnelbuizen met elk twee rijstroken. De bovenste twee tunnelbuizen zijn voor plaatselijk verkeer en de onderste twee tunnelbuizen voor doorgaand verkeer.  Meer informatie over de tunnel is te vinden via www.A2maastricht.nl.

Ter voorbereiding van de opening heeft Veiligheidsregio Limburg-Zuid zich uiteraard goed voorbereid.  Deze voorbereiding is al in 2014 begonnen. Ongeveer 200 brandweermensen, bestaande uit manschappen, bevelvoerders en (hoofd)officieren van dienst van 8 kazernes in Zuid Limburg doen mee. Meer informatie over hoe de brandweer zich heeft voorbereid is te vinden via deze link: http://www.a2maastricht.nl/brandweer.

FireWare mocht een mooie rol spelen tijdens de trainingen in de A2 tunnel zelf. In de laatste weken voor de opening van de tunnel is er een tijdelijk oefencentrum in de daadwerkelijke tunnel ingericht. Een mooi project met verschillende uitdagingen: Naast oefenen moesten natuurlijk ook de “gewone” werkzaamheden aan de tunnel door kunnen gaan.

Met een set van meer dan 20 stratus en cumulus rookmachines, silkflames, vuurgloedspots, infraroodheaters en soundboxen zijn diverse scenario’s neergezet die door middel van een centrale aansturing te bedienen waren. De ensceneerder had dus totale controle over de diverse incidenten. Door de grote afstanden in de tunnel zijn diverse scenario’s ook draadloos aangestuurd. Een methode die het trekken van veel stuurkabels heeft voorkomen.

Uniek was de grootschalige realistische verticale rookopbouw. Per minuut kon meer dan 30.000m² rook geproduceerd worden. De werking van de tunnelventilatie kon hierdoor ook daadwerkelijk beoefend worden! Tijdens de oefeningen is FireWare Outdoor rookvloeistof gebruikt. Met deze vloeistof was het mogelijk de simulatierook ruim 4KM gemeten vanaf de bron in stand te houden!

Door het inzetten van warmtebronnen kon er ook goed geoefend worden met warmtebeeldcamera’s. Ook de tunneloperators, politie en ambulance hebben tijdens de diverse oefeningen zich prima kunnen voorbereiden op de opening.

Wij kijken terug op een prachtige samenwerking met de Veiligheidsregio Zuid-Limburg en een groot aantal fantastische oefeningen met mooie leermomenten en dilemma’s!

Heeft u ook behoefte aan een tijdelijk opleidingscentrum? Denk dan ook eens aan huren bij FireWare!

ONZE KERNWAARDEN

Inspirerend

Creatief

Betrouwbaar

Duurzaam

Authentiek

Excellent