CREATING REALISTIC TRAINING ENVIRONMENTS

Didactische Escaperoom ‘De Razende Reporter’

Didactische Escaperoom ‘De Razende Reporter’

Razende_Reporter-1
Razende_Reporter-2
Razende_Reporter-3
Razende_Reporter-4

Speciaal voor de COPI dagen van Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek en Veiligheidsregio Flevoland ontwikkelde FireWare een unieke mobiele didactische escaperoom.

In deze escaperoom kan gewerkt worden aan de 'zachte' kant. Denk aan zaken als communicatie, prioritering, collectief geheugen en samenwerken. Inmiddels is deze didactische escaperoom ook al bij andere regio's ingezet!

De cursisten komen binnen in een ruimte waar een grote arena te zien is met diverse radiografisch bestuurbare auto's. Elke auto heeft unieke kenmerken. Aan de kopse kant van de arena staat een monitor. Hier is de intro-film op te zien. Deze film draait in een loop. Voor elke cursist staat een kluisje voorzien van een cijferslot. In dit kluisje is de afstandsbediening van één van de autootjes te vinden.

Op een gegeven moment drukt de spelleider op start: het spel begint. Op het scherm komt de razende reporter aanrijden in zijn persbus. Hij geeft de deelnemers een speluitleg. Er komt straks een afbeelding in beeld met de opstelplaats van de auto's. De cursisten moeten deze opstelling reproduceren in de arena. Op het moment dat dit lukt kunnen ze door op de knop te drukken een foto naar de redactie sturen. Is de opstelling juist, dan komt de volgende opstelling in beeld. Is de opstelling niet juist, dan mogen de cursisten een nieuwe poging doen.

Maar eerst moeten de cursisten toegang zien te krijgen tot hun afstandsbediening. Daarvoor komen de codes in beeld. Maar elke 12 seconden veranderen de codes van positie en uiterlijk; dat is de eerste uitdaging die de groep moet overwinnen!

Na 6 opstellingen goed gereproduceerd te hebben is het spel uitgespeeld. Gemiddeld is de spelduur, afhankelijk van het aantal cursisten, tussen de 45 minuten en de 120 minuten.

Het beoordelen van de foto's gebeurt door de spelleider. Deze krijgt op een iPad de foto te zien van de gemaakte en de gevraagde opstelling. Klopt het? Dan keurt de spelleider het spel goed. Klopt het niet: dan keurt hij of zij de opstelling af.

Naar wens kunnen de personages en de omgevingen in het spel aangepast worden. Zo past het spel écht bij jullie organisatie! Ideaal om met elkaar te werken aan communicatie, prioritering, teamwork, overzicht en geheugen. Eventueel is deze escaperoom ook te huren!

Uiteraard kan FireWare ook andere uitdagende simulaties en spellen ontwikkelen aangepast aan uw specifieke leer- en lesdoelen! Neem gerust contact op voor meer informatie.

7 scenario’s voor de COPI dagen van Veiligheidsregio Flevoland en Gooi- en Vechtstreek

COPI Flevoland-1
COPI Flevoland-2
COPI Flevoland-3
COPI Flevoland-4
COPI Flevoland-5
COPI Flevoland-6

16 tot en met 20 April 2018 vonden op kamp Nieuw Milligen, de jaarlijkse COPI dagen van de Veiligheidsregio's Flevoland en Gooi- en Vechtstreek plaats. Dit afgesloten militaire terrein was een ideale, veilige leeromgeving voor de OvD's (Officieren van Dienst), om multidisciplinair te oefenen. In het middelpunt hierbij stond het COPI-overleg (Centraal Overleg Plaats Incident).

FireWare mocht hierbij vanuit haar verhuurvloot de enscenering verzorgen. Maar liefst 7 uitdagende scenario's zijn gerealiseerd. Daarnaast zijn er twee evaluatie installaties geplaatst voor een optimale waarneming.

Starten met een Escaperoom

De dag startte met een communicatieoefening. In een speciaal door FireWare ontwikkelde escaperoom, werd er gewerkt aan de 'zachte' vaardigheden: communicatie, geduld, overzicht, samenwerken en het collectieve geheugen. Met radiografisch bestuurbare auto's werden diverse opdrachten uitgevoerd. Tijdens de opdrachten werd men gehinderd door virtuele opdringerige verslaggevers met stomme vragen.

Een leuke leervorm om als groep een constructieve ontwikkeling door te maken!

Twee banen 6 scenario's

Er is gewerkt met 2 banen die parallel draaien. Elke baan was voorzien van 3 uitdagende scenario's. Zo was er op baan één; een ongeval in een ambassade met een niet meewerkende ambassadeur. Een zwembad met een chloorlekkage en een groot aantal bezoekers, vormde het tweede scenario. En tot slot mochten de OvD's hun tanden zetten in een brand in een discotheek. Helaas was de -beschonken- burgemeester van de gemeente één van de bezoekers.

Op de tweede baan is er bij het eerste scenario een militaire helikopter neergestort. In het tweede scenario hebben dierenactivisten proefdieren vrijgelaten die drager zijn van een besmettelijke ziekte. En het derde scenario bestond uit een voorbereiding op een terroristische aanslag die uit de hand liep. Al met al pittige scenario's met veel dilemma's en leermomenten!

Beleving centraal

Het doel van projectleider Robert Raben van VR Flevoland was dat de beleving van de OvD's weer centraal kwam te staan; een kloppende beeldvorming in een realistische enscenering. Een mooie uitdaging voor FireWare! Zo is er veel aandacht geschonken aan het decor. Van speciaal voor deze oefening gemaakte -oefen-proefdieren tot een speciaal logo voor de discotheek. Van een groot aantal rookmachines tot perfecte explosies. Alles is in het werk gezet om een mooie leeromgeving te maken voor de OvD's.

Goede feedback is alles

Uiteraard is het van belang om de beoefende OvD's van goede feedback te voorzien. En niets is zo vervelend dan een waarnemer die continue in je nek zit. Daarom zijn er door FireWare speciale waarnemer-sets in de COPI-containers geplaatst. Een goede camera met extreem goed geluid in een compacte behuizing; zo konden de waarnemers de voortgang in de container volgen op een groot scherm, zonder in de weg te lopen.

Binnen FireWare kijken we terug op een geweldig evenement. De samenwerking met de medewerkers van de twee veiligheidsregio's was fantastisch. Inspirerend samenwerken in zijn puurste vorm! Bedankt!

Heeft u ook een grote of kleine oefening? En wilt u deze ook geheel of gedeeltelijk door FireWare laten ensceneren? Neem dan gerust contact met ons op!

Didactische Escaperoom OABv bv

OABV BV-1
OABV BV-2
OABV BV-3

De geest van verpleegster Anne dwaalt al ruim een eeuw door de 3 identieke escaperooms bij OABV bv in Den Haag. Door haar toedoen zijn 4 patiënten overleden. Lukt het de cursisten wel om de juiste beslissingen te nemen op tijd te ontsnappen?

De deelnemers worden opgedeeld in 3 groepen. Elke groep wordt opgesloten in één van de drie identieke escaperooms. Wie ontsnappen als eerste? Alle onderwerpen van een BHV training komen aan bod: levensreddend handelen, brand, ontruiming en communicatie.

De opdrachten variëren van eenvoudige goed/fout vragen tot bijvoorbeeld het aanleggen van een verband. Hier wordt een foto van gemaakt en de instructeur beoordeelt die op afstand. Is het goed, dan ontvangt de groep een deel van de code. Een foute inzending kost de deelnemers extra straftijd.

Per ruimte zijn er 24 kluisjes met diverse -interactieve- voorwerpen. Zo zijn er boekjes en instructiematerialen die door de cursisten 'aangeschaft' kunnen worden tegen kostbare tijd. Met licht- en geluidseffecten wordt de beleving compleet gemaakt. Dit alles natuurlijk volledig in de stijl van Rescusi Ann, de terrorverpleegster uit 1890.

 

 

Didactische Escaperoom bij Intertraining

Escaperoom Intertraining-1
Escaperoom Intertraining-2
Escaperoom Intertraining-3
Escaperoom Intertraining-4
Escaperoom Intertraining-5
Escaperoom Intertraining-6
Escaperoom Intertraining-7

Het kan u bijna niet ontgaan zijn: Escape rooms zijn in. In een escape room word je letterlijk opgesloten. In de ruimte zijn tal van aanwijzingen te vinden om een code te kraken. Met deze code is het mogelijk om te ontsnappen.... Maar naast spannend, kan een escape room ook extreem leerzaam zijn! Wat nu als je een escape room kunt gebruiken tijdens een BHV training?

FireWare realiseerde samen met Intertraining de eerste BHV escape room! In 4 volledig interactieve ruimtes worden de cursisten blootgesteld aan raadsels over brand, levensreddend handelen, communicatie en ontruiming. Beleving staat hierbij centraal. Eén ding kunnen we u beloven: Saai en makkelijk is het zeker niet! In de ruimtes kunnen de cursisten op zoek gaan naar de juiste antwoorden en zo de code kraken om te ontsnappen. Met deze escape room wordt er door Intertraining een totaal nieuwe dimensie gegeven aan het BHV-onderwijs in Nederland.

Uniek aan het ontwerpproces is dat de bestaande klanten van Intertraining al een idee kregen over de escape room door middel van conceptfilmpjes. De feedback hiervan is gebruikt om het ontwerp gedurende het realisatieproces verder aan te passen aan de doelgroep. Een werkwijze die voor alle partijen goed bevallen is!

Speciaal voor deze toepassing ontwikkelde FireWare een escape room controller. Dit hart van de installatie zorgt voor de volledige aansturing en monitoring van de 4 gekoppelde ruimtes. De instructeur kan de gehele installatie met een Ipad bedienen. Elke ruimte is voorzien van camera's waarop de handelingen van de cursisten te volgen zijn. Duurt het te lang? Dan kan de instructeur tips geven die op monitoren in de ruimtes te zien zijn.

De beleving wordt gecreëerd door tal van special effects, licht- en geluidseffecten en projecties. De installatie heeft twee standen: een cursus stand, waarbij de nadruk wordt gelegd op de didactische aspecten en een escape room stand waarbij de installatie werkt als een meer traditionele escape room. Bijvoorbeeld voor teambuildingstoepassingen.

In de brandruimte worden de onderwerpen behandeld die betrekking hebben op dit deel van de BHV cursus. De werking van rookmelders, brandklassen, CO en blusmiddelen komen aan de orde. Door middel van touchscreens, knopjes en speakers is uiteindelijk de code te kraken om in de volgende ruimte te kunnen komen.

Deze volgende ruimte behandelt de aspecten van het levensreddend handelen. Met projecties op poppen worden diverse verwondingen gesimuleerd. De cursist wordt uitgedaagd de juiste antwoorden te geven. Dit allemaal binnen de gestelde tijd…

In de communicatieruimte wordt de cursist geconfronteerd met veel informatie. Hier moeten de juiste gegevens uit gehaald worden om de communicatie vraagstukken voor een BHV-er goed te kunnen beantwoorden.

De laatste ruimte gaat over ontruiming. Als een Godzilla kijkt de cursist in een brandend gebouw. Door de puzzels goed op te lossen kan het gebouw ontruimd worden. Hierna kan de cursist daadwerkelijk ontsnappen uit de escape room!

Meer weten over Intertraining?: www.intertraining.nl

Meer weten over de geschiedenis van escape rooms? Kijk dan eens op wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Escape_room

Wilt u ook een didactische escape room? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder!

ONZE KERNWAARDEN

Inspirerend

Creatief

Betrouwbaar

Duurzaam

Authentiek

Excellent