Wolken rook stromen uit een oud slooppand en de brandweer van Tata Steel IJmuiden heeft nog geen idee wat zich binnen in het pand afspeelt. Twee weken eerder heeft Rene Schelvis (medewerker preparatie bij Tata) het scenario besproken met Bram, ensceneringstechnicus bij FireWare, en vanmorgen heeft Bram alles opgebouwd. Het scenario Er is kortsluiting ontstaan in de meterkast van een oud bad lokaal en nu is er brand.

De brand is doorgeslagen naar het naastgelegen kantoor en binnen korte tijd staat de hele begane grond onder de rook. De brand slaat door naar boven en op de eerste verdieping, boven de meterkast,  ontstaat ook brand. De verdieping vult zich met rook. Op de begane grond bevinden zich drie lotusslachtoffers. Wanneer de brandweermannen deze slachtoffers vinden, zal ze duidelijk worden dat er ook nog iemand in de kelder is. De kortsluiting in de meterkast is namelijk ontstaan door illegale aftapping van stroom voor een XTC-lab in de kelder!

De lotus in de kelder heeft chemische verbrandingsverschijnselen en is opgesloten, de kelder is dicht. Zodra de brandweer erachter komt dat er een XTC-lab is, zullen ze moeten opschalen en de nodige zones moeten opzetten. Techniek Om het scenario zo realistisch mogelijk te maken, is Bram grondig te werk gegaan. De kortsluiting in de meterkast heeft hij gemaakt door meerdere Easy Flashes aan een krachtstroomkabel te monteren. Een SoundBox Small met vonkgeluiden en een LED Silkflame 1.5 maken de enscenering af. In het kantoor staat ook een LED Silkflame 1.5. Samen met 4 led spots, een SoundBox en een Cumulus rookmachine wordt het een realistische brand.

In het bad lokaal op dezelfde verdieping blaast een Cumulus nog extra rook. De doorslag op de eerste verdieping gebeurt pal boven de meterkast. Hier zorgen een LED Silkflame 1.5, een SoundBox Small en een Cumulus voor. Verderop op de eerste verdieping staat nog een Cumulus. Alle rookmachines in het gebouw zijn gevuld met FireSales Heavy rookvloeistof en worden vanaf buiten bediend met een analoge XLR Remote.

De overige effecten worden draadloos aangestuurd door middel van Klik Aan/Uit afstandsbedieningen. Het lab in de kelder is overtuigend gemaakt met zakjes pillen, een weegschaaltje, maatglazen, zout en een plas kleurvloeistof. De samenwerking tussen Tata en FireWare Tata Steel was één van de eerste klanten toen FireWare in 2003 begon en sinds dag één is er een fijne samenwerking. 1 keer per maand is er een eindoefening en bij de grote scenario’s wordt FireWare ingeschakeld om het scenario te bouwen en de effecten aan te sturen.

ONZE KERNWAARDEN


Inspirerend

FireWare inspireert haar klanten en de branche met haar creatieve concepten en haar co-creatieve aanpak. Door zelf ook open te staan en te leren van onze omgeving blijven we trendsettend en komen we samen tot het beste resultaat.


Creatief

We vinden originele oplossingen voor problemen en uitdagingen. We creëren nieuwe producten en oplossingen al dan niet vanuit een blanco canvas. Daarbij zijn we in staat functionele eisen om te zetten in een praktisch, esthetisch verantwoord ontwerp. We verliezen de belangen van de verschillende gebruikers hierbij niet uit het oog.


Betrouwbaar

We doen wat we beloven. We zeggen liever ‘nee’ of verwijzen door, dan dat we een belofte niet waar kunnen maken.


Duurzaam

We beseffen ons dat we deze planeet te leen hebben. Op iets wat je leent ben je zuinig. Daarom geven we zo goed mogelijk invulling aan de thema's duurzaamheid & milieu. Dat begint bij de kleine dingen, zoals het scheiden van afval, maar het heeft ook onze aandacht bij het ontwerpen van onze oplossingen.


Authentiek

We blijven trouw aan ons zelf. Onze theatertechnische en creatieve achtergrond schijnt door in al onze producten en diensten. Humor, af en toe een vleugje ironie en lol maakt deel uit van de cultuur bij FireWare. Maar bovenal hebben we respect voor onze klanten, leveranciers, medewerkers en andere stakeholders. We gaan voor het best haalbare resultaat en langdurige relaties.


Excellent

We streven naar excellente producten, excellente processen en een excellente dienstverlening. We realiseren ons hierbij dat continu verbeteren de sleutel is. Dit doen we door een cultuur te koesteren waarbij ruimte is voor opbouwende kritiek en waarbij we open staan voor elkaars nieuwe ideeën.