CREATING REALISTIC TRAINING ENVIRONMENTS

Spectaculaire BVL-beleving Veiligheidsregio Gelderland-Zuid informeert publiek over de maatregelen voor een brandveilige woning

Spectaculaire BVL-beleving Veiligheidsregio Gelderland-Zuid informeert publiek over de maatregelen voor een brandveilige woning

Na de succesvolle samenwerking bij de ontwikkeling van de RedAlert, hebben het team Brandveilig leven en de 24- uurs dienst van Brandweer Nijmegen en FireWare de handen opnieuw ineen geslagen voor de realisatie van een spectaculaire Brandveilig Leven beleving. Een bestaande CoPi-container van Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is omgebouwd tot een prachtig nieuw voorlichtingsvoertuig: “Het huis van de familie van der Werf”.

In “Het Huis van de familie van der Werf” wordt het publiek door middel van beleving geïnformeerd over brandveiligheid. Bovendien wordt er aangezet op het nemen van maatregelen om de eigen woning brandveilig(er) te maken. Er wordt gericht gewezen op het nut van het sluiten van binnendeuren, het maken van een vluchtplan en het ophangen van rookmelders. Zo wordt actief bijgedragen aan de missie van Brandweer Nederland: minder branden, minder schade en minder slachtoffers!

Vluchtbeleving in een “echte” woning

Bezoekers hebben drie minuten de tijd om de woning te doorlopen. In deze drie minuten speuren zij naar mogelijke (brand-)gevaarlijke situaties. Het verhaal start in een nette keukenruimte, voorzien van alle meubels en apparatuur die je daar kunt verwachten. Zo is er een echte wasmachine, combi-oven en keuken aanwezig, die allen zijn aangepast op het formaat van de container.

Op het eerste gezicht lijkt er weinig aan de hand te zijn in de woning. Zodra de bezoekers de deur naar de volgende ruimte openen, komen zij echter in een heftige afgebrand deel van het huis terecht. De vloer is verbrand, de muren zijn aangetast en het is er donker en warm, alsof het vuur nog niet zo lang geleden gedoofd is. Deze beleving wordt ondersteund door het decor, licht, geluid, geur en rook. Zo worden alle zintuigen geprikkeld.

Dat de beleving drie minuten duurt, is een heel bewuste keuze. Het is de daadwerkelijke tijd die mensen hebben om te vluchten bij een woningbrand. De tijd die de bezoekers nog hebben, wordt in de vloer aangegeven met een ledstrip. Na de beleving van drie minuten staat de woning zo vol met rook, dat veilig vluchten steeds moeilijker wordt. Buiten, bij de ingang, geeft een stoplicht automatisch aan of het voorlichtingsvoertuig klaar is om te betreden door de volgende deelnemer.

Data verzamelen

Tijdens het doorlopen van de woning, wordt een veiligheidsboodschap met de deelnemers gedeeld. Deze boodschap zet aan tot reflectie en actie. Na afloop kunnen bezoekers vragen beantwoorden over wat ze hebben gezien en ervaren en over het thema “Veilig Vluchten”. Dat doen ze op één van de vier mobiele zuilen, die buiten op afstand van elkaar kunnen worden opgesteld. De medewerkers van Brandweer Gelderland-Zuid zijn aanwezig om de bezoekers van meer informatie te voorzien. Met de verzamelde data wordt kunnen de BVL-campagnes in de veiligheidsregio nog beter worden georganiseerd.

Maximale inzet op co-creatie

De realisatie van Het huis van de familie van der Werf mag met recht een co-creatie worden genoemd. FireWare heeft zorggedragen voor het ontwerp en het ensceneringsmateriaal. De bij de bouw betrokken medewerkers van de veiligheidsregio hebben vervolgens de verantwoordelijkheid gedragen voor de aanpassing van de container en de daadwerkelijke realisatie. Vanzelfsprekend is dit van positieve invloed geweest op het investeringsbedrag!

Voor beelden van de feestelijke opening, zie ons nieuwsbericht over de presentatie.

Benieuwd naar andere BVL-oplossingen, zie ons overzicht BVL-belevingen.

Bekijk de video

RedAlert

Veiligheidsregio Gelderland Zuid is de trotse bezitter van “De RedAlert”.  Dit nieuwe voorlichtingsvoertuig van Team Brandveilig Leven leert de bezoeker brandgevaren herkennen en oplossen! Niet met strenge, vaderlijke, goed bedoelde adviezen, maar met een complete interactieve multimedia show voor jong en oud!

In het voertuig RedAlert is een interactieve quiz gebouwd, waarbij vragen over brandveiligheid beantwoord moeten worden. De quiz wordt ondersteund door special effects, zodat bezoekers een reëel beeld krijgen van de risico’s in hun eigen omgeving. Ook is een gedeelte van het voertuig ingericht met objecten die brand hebben veroorzaakt. Deze objecten ondersteunen de echte verhalen uit de praktijk. De bedoeling is mensen te stimuleren om hun huis kritisch op brandveiligheid te toetsen. Om ze hierbij te helpen is informatie beschikbaar, waarmee ze zelf thuis aan de slag kunnen.

Luci, Fikkie en Murphy

De hoofdpersonages in de show zijn Luci en Fikkie. Deze twee dappere brandweerhonden nemen ons mee in hun avonturen. Zo behoeden ze Murphy van een CO-vergiftiging, laten ze zien wat er gebeurt als je het filter in de droger niet schoonmaakt en laten ze het belang van een vluchtplan zien.

Tijdens de voorstelling wordt de hulp van het publiek gevraagd: door middel van handmelders kunnen de bezoekers antwoorden geven op de vragen van Luci en Fikkie. Dankzij de transparante verlichting weten de brandweermensen welk antwoord er gegeven is en kunnen ze de dialoog met de bezoeker starten.

Plug and play

Voor de veiligheidsregio is het van belang dat iedereen met de RedAalert overweg kan. Een eenvoudige bediening is dan ook cruciaal. FireWare ontwikkelde een aansturing die letterlijk plug and play is. De stekker gaat in het stopcontact en de show start van zelf!

In de voorstelling wordt gebruik gemaakt van 5 Nimbo rookmachines. Door de korte opwarmtijd van minder dan 2 minuten is het mogelijk de rookmachines tijdens de show in- en uit te schakelen. Zo blijft het opgenomen vermogen van de installatie ruim beneden de 16 Ampère. Erg handig, omdat er nu geen krachtstroom nodig is.

Duurzaam hergebruiken van voertuigen

De RedAlert heeft al een lange staat van dienst bij de brandweer. Begin jaren negentig kwam het voertuig naar Nijmegen en deed het dienst als hulpverleningsvoertuig. In 2001 werd de RedAlert verkocht aan de regio Limburg-Noord, brandweerpost Mook, om daar tot 2014 ingezet te worden. In 2014 kwam het weer terug naar Nijmegen, waar het mede door de 24-uurs dienst volledig is omgebouwd tot een voorlichtingsvoertuig.

Uniek realisatieproces

Het mooie van dit project is dat de RedAlert voor het grootste gedeelte gebouwd is door de 24-uurs dienst. Binnen dit team is een heleboel kennis aanwezig. Zo zijn er metaalbewerkers, houtbewerkers, elektrotechnici, schilders en mensen met “gewoon” twee rechter handen. FireWare is ingezet om het creatieve proces te begeleiden en de technische ontwerpen en programmatuur te verzorgen. Hierbij kwam onze theater technische oorsprong weer goed van pas.

Inspirerend samenwerken is één van de kernwaarden van FireWare. En dat is in dit project zeer zeker gebeurd! Het is ongelofelijk om te zien wat alle betrokkenen tijdens dit project in zeer korte tijd voor elkaar hebben gekregen! En door dit samenwerken is het budget ook keurig binnen de perken gebleven.

In het najaar van 2015 is via intranet gevraagd mee te denken over een passende naam voor het voertuig. Uit alle inzendingen is uiteindelijk de naam ‘RedAlert’ gekozen. Tijdens de feestelijke opening op 20 januari 2016 werd de naam onthuld en het voertuig in gebruik genomen.

Team Brand Technisch Onderzoek

Naast een multimediashow is ook een expositie te vinden van Team Brand Technisch Onderzoek. Echte oorzaken van brand worden hier tentoongesteld. Zo zijn er bijvoorbeeld een nachtlampje en een stekkerblok te vinden, die echt de oorzaak waren van een brand. Hiermee wordt het belang van  brandveiligheid in één keer erg tastbaar voor de bezoeker.

Ook een interactieve show voor uw organisatie?

Heeft u ook een wens voor een mooie interactieve show of wilt u eens sparren over een ander brandveilig leven project? U bent van harte welkom in de brainstormruimte bij FireWare. Hier is al menig project ( ook de RedAlert ) gestart!

ONZE KERNWAARDEN

Inspirerend

Creatief

Betrouwbaar

Duurzaam

Authentiek

Excellent