CREATING REALISTIC TRAINING ENVIRONMENTS

In de geest van Jan van der Heyden: Brandweerman Jan test kennis over Brand en Ontruiming volledig geautomatiseerd

In de geest van Jan van der Heyden: Brandweerman Jan test kennis over Brand en Ontruiming volledig geautomatiseerd

Jan van der Heyden: velen zien hem als dé grondlegger van de moderne brandbestrijding. In 1672 bedacht de Nederlandse uitvinder de brandspuit. Met die uitvinding stond hij aan de wieg van de moderne blustactiek. Nu, ruim 3 eeuwen verder, is Jan van der Heyden levendiger dan ooit! Bij Opleidingscentrum RBOC Fort Markenbinnen test “Brandweerman Jan” de BHV-kennis van cursisten. Nou ja… een volledige replica van Jan dan.

Brandweerman Jan neemt deelnemers mee in de unieke geschiedenis van de brandweer. Tijdens deze reis stelt hij een hele reeks A/B-vragen. Deze hebben betrekking op de thema’s Brand en Ontruiming. Deelnemers geven antwoord door op gethematiseerde vloertegels te stappen. Brandweerman Jan herhaalt de vraag nog eens, telt af en geeft dan een terugkoppeling op het juiste antwoord. De BHV-kennis van de deelnemers wordt zo op een leuke en uitdagende manier getest. De deelnemers zitten niet lui op een stoel of achter een tafel. In tegendeel, ze bewegen actief door de ruimte! Wel zo goed voor het leerresultaat.

Gamification

De nieuwe trainingstool van RBOC Fort Markenbinnen maakt gebruik van gamification technieken. Het spelelement houdt deelnemers volledig betrokken bij de les. Bovendien maakt gamificatie de cursus zowel leuker als uitdagender. Het leerresultaat van de cursist neemt significant toe! Aangezien het spel volledig is geautomatiseerd, hoeft er geen instructeur bij de cursus aanwezig te zijn. Deze rol wordt volledig ingevuld door Brandweerman Jan. Het spel is ontworpen om 3 cursisten tegelijk training te geven. Maar, het decor is ook uit te smeren over een groter oppervlak. Dan kunnen nog veel meer cursisten tegelijk deelnemen.

Beleving

In het ontwerpproces van Brandweerman Jan is er ingezet op een volledige betrokkenheid van de cursist. Van het beeld tot licht en geluid: alles van de beleving klopt. Brandweerman Jan is een driedimensionale pop waar met geavanceerde technieken op geprojecteerd wordt. Ook de achtergronden veranderen, gedurende de verhaallijn zich verder ontvouwd.  Dit alles in een “echt” decor. Over elk detail is nagedacht. De trainingstool is zo ontworpen dat het de cursist een spectaculaire, maar vooral leerzame ervaring geeft. De lesstof blijft beter hangen. Zo worden er betere BHV’ers opgeleid.

Objectverzadiging

De trainingstool van RBOC Fort Markenbinnen is snel aan te passen naar een compleet andere beleving. Bekijk Korporaal Tim maar eens, in ons portfolio. Brandweerman Jan is ontworpen met de bouwstenen van deze fictieve militair. Het personage, de verhaallijn en de vragen zijn veranderd om de cursist een hele nieuwe ervaring te geven. Daarmee wordt objectverzadiging voorkomen. Dat is het fenomeen waarbij terugkerende cursisten niet meer uitgedaagd worden, omdat ze de oefenfaciliteit door en door kennen. En dat is alles behalve wenselijk!

Wil je Brandweerman Jan zelf een keer spelen? Neem dan contact op met RBOC Fort Markenbinnen.

Heb je zelf ook een didactische uitdaging, waar je een bijzondere oplossing voor zoekt? Neem dan vooral contact op met FireWare.

Kruip in de huid van de Explosieven Opruimingsdienst bij RBOC Fort Markenbinnen en leer communiceren als een baas!

Communicatie is een wezenlijk onderdeel van een BHV-training. Maar, hoe kun je dat het beste beoefenen? Desirée Maassen en Brenda van Randen van Opleidingscentrum RBOC Fort Markenbinnen hebben daar helemaal hun eigen ideeën over. In elk geval moest het anders zijn dan anders. Interactiever, met meer beleving. Uitdagender én vooral leerzamer. FireWare mocht hier een passende oplossing voor verzinnen: de BOM-COM!

De BOM-COM is een didactische escapegame, die zowel op een opleidingscentrum als op locatie gespeeld kan worden. De groep cursisten wordt in tweeën gedeeld. Eén groep moet de bom ontmantelen. De andere groep heeft de gebruiksaanwijzing. Door middel van portofoons communiceren de groepen met elkaar en kunnen ze samen de bom binnen de tijd onschadelijk maken. Mits ze goed communiceren en samenwerken uiteraard!

Leren door beleving

Alle stappen die doorlopen moeten worden bij de ontmanteling zorgen voor een positief leerresultaat. Dat komt door het “leren door beleving” principe. Zelfs als de bom niet succesvol ontmanteld wordt, worden er tal van relevante leer- en lesdoelen behaald. De BOM-COM is leuk, spannend en interactief, maar bovenal een onderwijs leermiddel. Daarmee onderscheidt de BOM-COM zich van een “gewone” escapegame.

De BOM-COM is toekomstbestendig uitgevoerd. Door middel van het aanpassen van de software kunnen er in de toekomst verschillende extra en aanvullende spellen geprogrammeerd worden. Er zijn tal van schakelaars, touchscreens, connectoren en schakelaars geïntegreerd. Samen kunnen die weer nieuwe uitdagingen vormen. De hardware is er klaar voor!

De vloot van BOM-COMS bij RBOC Fort Markenbinnen wordt de aankomende periode flink uitgebreid! Wil je de BOMCOM een keer spelen? Neem dan contact op met het opleidingscentrum.

Heb je zelf ook een didactische uitdaging waar je een bijzondere oplossing voor zoekt? Neem dan vooral contact op met FireWare. Het is niet onze eerste rodeo.

Interactieve trainingstool “Korporaal Tim” test kennis over brandwonden volledig geautomatiseerd

Opleidingscentrum RBOC Fort Markenbinnen beschikt over een unieke interactieve trainingstool om de kennis van cursisten op het gebied van brandwonden te beproeven. De fictieve militair Korporaal Tim daagt deelnemers uit om allerlei vragen te beantwoorden over oorzaak, preventie, symptomen én het handelen bij verbranding van de huid.

In het ontwerp van Korporaal Tim is rekening gehouden met de sociale onthouding. Bij RBOC Fort Markenbinnen kan het spel zo worden neergezet dat 3 cursisten tegelijk, op veilige afstand van elkaar, training in brandwonden krijgen. Het decor is ook uit te smeren over een groter oppervlak. Dan kunnen nog veel meer cursisten veilig oefenen. Aangezien het spel volledig is geautomatiseerd, hoeft er ook geen fysiek contact plaats te vinden met een echte BHV-instructeur. Deze rol wordt namelijk volledig ingevuld door de korporaal!

Het spel

Cursisten komen een ruimte binnen die volledig in militaire setting is ingericht. Met een druk op de knop start het spel. Korporaal Tim ontwaakt uit zijn slaap en begint te vertellen over zijn hectische dagen op missie in een woestijngebied. Met voorbeeldsituaties, vragen en uitleg wordt zo het onderdeel brandwonden behandeld. Cursisten beantwoorden de vragen door op een tegel te gaan staan. In het speelveld liggen een “A” en “B” tegel, volledig in stijl van de beleving. Korporaal Tim telt af en het goede antwoord licht vervolgens groen op, het foute antwoord kleurt rood. Voor de cursist is direct duidelijk of het antwoord goed of fout is en de korporaal geeft daar uitleg over.

Techniek en beleving

De nieuwe beleving bij RBOC Fort Markenbinnen wordt volledig ondersteund door de techniek. Korporaal Tim is een volledig handgetekende personage, geprojecteerd op een pop. De ogen van Tim knipperen en als hij praat beweegt zijn mond mee met de klanken van de woorden. Ook kan het vlam vatten van kleding en het lichaam worden geprojecteerd. Elke vraag die de korporaal stelt, wordt in andere verwoording nogmaals gesteld. De video-animatie komt bovendien tot leven in het spectaculaire decor. Tijdens het spel zorgen lichteffecten en achtergrondgeluiden voor een complete ervaring. BHV-trainingen hoeven echt niet saai te zijn in de anderhalve-meter-samenleving!

Overal in de omgeving zijn materialen te vinden die de cursist doen denken aan een militair kamp, zoals een legertent, munitiedoos en bivakzakken. Daardoor is deze interactieve les volledig in stijl van de monumentale vesting in Markenbinnen.

Gamification

Korporaal Tim maakt gebruik van gamification technieken om cursisten volledig betrokken te houden bij de les. Door het spelelement wordt de cursus zowel leuker als uitdagender. Het leerresultaat van de cursist neemt significant toe! Benieuwd naar andere FireWare projecten waar gamification technieken zijn toegepast? Kijk ook eens bij de portfolio items van The Mine, Brandveiligheid the Game en onze didactische escape rooms!

Bekijk de video

Mijnenveld “The Mine” als lesmiddel bij opleidingscentrum RBOC Fort Markenbinnen

Het opleidingscentrum van RBOC Fort Markenbinnen is gevestigd in het monumentale fort bij Markenbinnen, één van de forten behorende bij De Stelling van Amsterdam. Voor deze uitzonderlijke locatie hebben we een spannend spel met mijnen mogen realiseren. “The Mine” is volledig ontworpen in de stijl van de vesting. Een unieke belevenis voor jong en oud!

Veelzijdig en passend bij de stijl

In “The Mine” kunnen tot maximaal 10 personen deelnemen. Het speelveld bestaat uit 10 rijen van 4 losse tegels. Door het doordachte ontwerp van de tegels is de sfeer van de vesting overeind gebleven. Het speelveld is zowel binnen als buiten uit te zetten en is binnen enkele minuten operationeel.

Brandbestrijding en eerste hulp

Het doel van het spel is om de route door het speelveld te lopen, zonder op een mijn te stappen. Bij het betreden van het mijnenveld krijgen de deelnemers de beschikking over een aangepaste verrekijker. Alleen met behulp van deze verrekijker kunnen er vragen van een scherm worden afgelezen. De thema’s van deze vragen zijn brandbestrijding en eerste hulp.

Elke tegel komt overeen met een van de antwoorden op het scherm. Cursisten beantwoorden een vraag door naar de corresponderende tegel uit de volgende rij te stappen. Bij een goed antwoord klinkt gejuich en mag de cursist de volgende vraag beantwoorden. Is het antwoord fout, dan ontploft een mijn en moet de deelnemer helemaal opnieuw beginnen. Voor het geluid van de ontploffing wordt gebruik gemaakt van een explosiesimulator.

Als de cursist alle vragen goed weet te beantwoorden, dan opent er een kist met daarin een voorwerp dat nodig is voor het eindspel.

Gamification

In “The Mine” worden technieken van gamification toegepast. Er wordt gebruik gemaakt van spelelementen om de cursus zowel leuker als uitdagender te maken. FireWare is al geruime tijd bekend met de technieken van gamification. Een aantal FireWare projecten waar gamification is toegepast zijn de Razende Reporter, BVL-voorlichtingsvoertuig Van Vlam en onze didactische escape rooms.

Bedieningsgemak voor de instructeur

Na het verlenen van de instructie, start de instructeur het spel eenvoudig op. Hiervoor is alleen een tablet of smartphone benodigd. Het systeem is geschikt voor 3 sets vragen. Behalve de vragen in het kader van brandbestrijding en eerste hulp, bestaat de database van RBOC Fort Markenbinnen uit vragen voor kinderen. Daarmee is The Mine ook zeer geschikt voor kinderfeestjes!

Bekijk de video

Spectaculaire trainingsruimte voor kleine blusmiddelen in monumentaal fort

RBOC Fort Markenbinnen is een prachtig opleidingscentrum op een unieke locatie. Dit fort in Noord-Holland is onderdeel van de stelling van Amsterdam en staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. Een ontzettend mooie uitdaging dan ook voor ons team om in dit fort een instructieruimte voor kleine blusmiddelen tot stand te brengen. De zogeheten stookruimtes.

Duurzaam en in stijl

In de stookruimtes is het karakter van het fort zo veel mogelijk in tact gelaten of zelfs in ere hersteld. Door een uitgekiende materiaalkeuze is de sfeer overeind gebleven. Dit zonder ook maar enige concessie te doen aan de leer- en lesdoelen die in de instructieruimte centraal staan. Zo kan er gewerkt worden met CO2-blussers, slanghaspels en sproeischuimblussers om diverse brandhaarden te bestrijden. Ook wordt er geoefend met een geïntegreerde brandmeldcentrale (BMI).

Modulaire opbouw

De trainingsvoorziening bestaat uit een drietal ruimten: twee stookruimtes en een wacht- en instructieruimte. Vanuit de wachtruimte is er door het confrontatieglas zicht in de stookruimtes. Vanuit de stookruimte kan de cursist echter niet in de wachtruimte kijken. In de stookruimtes kunnen diverse blusscenario’s opgebouwd worden. Daarvoor worden de Vesta blustrainer en diverse opzetstukken ingezet. Denk aan een scenario met een serverkast in een kantooromgeving. Binnen enkele minuten is dit scenario om te bouwen. Zo heeft de cursist elk jaar een andere uitdaging.

Elk zintuig prikkelen

De KBI, of kleine blusmiddelen instructieruimte, is zo ontwikkeld dat elk zintuig zo realistisch mogelijk aangesproken wordt. Zo is er naast het uitgebreide gasbrander systeem een geavanceerde audio-installatie aanwezig. Volledig automatisch worden hulpgeroep, brandgeluiden en overige effectgeluiden geïntegreerd in het scenario. Het intelligente lichtsysteem past de sfeer in de ruimte op het juiste moment aan. Van flitsen voor extra afleiding tot het simuleren van een stroomuitval, het is allemaal mogelijk. De rookmachines passen hun rookopbrengst automatisch aan aan de zwaarte van het scenario.

Veilig en gezond binnenklimaat

Cursisten moeten in een veilige omgeving kunnen oefenen. Daarom is er een indrukwekkende ventilatievoorziening aangebracht. Deze zorgt voor de afvoer van rookgassen van de gasbranders en de toevoer van verse lucht. Om dit voor elkaar te krijgen zijn een viertal luchtkanalen aangebracht in de ruim 2 meter dikke betonconstructie van het Fort. Door het variabele toerental en de scheiding van de wachtruimte en stookruimten, blijft het binnenklimaat aangenaam.

Continue wordt de kwaliteit van de lucht gemeten. Zo wordt er per ruimte gekeken naar CO-waardes, LEL-waardes en de temperatuur. Bij een afwijking wordt de ventilatie aangepast en in het ergste geval stil gelegd. Uiteraard is er ook een uitgebreid noodstoppen systeem aanwezig en werkt de instructeur met een dodemansknop. Zo oefenen de cursisten in een realistische, veilige, gecontroleerde omgeving.

Dilemma’s

Het toekomstbestendige ontwerp houdt ook in dat cursisten meerdere jaren uitgedaagd kunnen worden binnen één en dezelfde installatie. Zo kan de cursist voor diverse dilemma’s geplaatst worden. Denk aan een brandhaard voor het slachtoffer of brandhaard achter het slachtoffer. Maar ook het soort blusmiddel, prioritering, het ondernemen van een bluspoging, het opstropen van de slanghaspel rond diverse hoeken en het melden van het incident. Dit zijn allemaal zaken die schakelmomenten voor de cursist creëren. De instructeur wordt door de installatie maximaal gefaciliteerd in het geven van een uitdagende les.

Bedieningsgemak voor de instructeur en beheerder

De instructeur moet zijn aandacht bij de cursist kunnen houden. De instructieruimte moet de instructeur dan ook helpen bij het verzorgen van zijn of haar les en daarbij niet in de weg staan. De intuïtieve bediening maakt dit mogelijk. Zo stopt bijvoorbeeld automatisch het geluid van het hulpgeroep als de oefenpop gevonden is, gaan brandgeluid en de rookmachine automatisch aan als de gasbrander wordt gestart en wordt het brandgeluid harder als de vlammen groter worden. Deze slimmigheden maken het lesgeven een stuk makkelijker! Met een korte instructie kan elke instructeur snel aan het werk.

Bepaalde functies uit de trainingsruimte zijn alleen beschikbaar achter een beheerderscode. Denk aan de maximale geluidsniveaus, maximale hoeveelheden rook en het blokkeren van bepaalde effecten. Dit behoed instructeurs er voor om het te gek te maken!

Bekijk de video

Bekijk de trainingsruimte in 360-graden

ONZE KERNWAARDEN

Inspirerend

Creatief

Betrouwbaar

Duurzaam

Authentiek

Excellent